Ses eğitiminde türkü söylemeye yönelik öğretim modeli ve değerlendirilmesi: Elazığ yöresi örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: SERKAN ÖZTÜRK

Danışman: SADIK ÖZÇELİK

Özet:

Bu bir ar-ge (araştırma-geliştirme) araştırmasıdır. Araştırmanın uygulama bölümünde, tek gruplu ön test-son test modeli uygulanmıştır. Örneklem olarak iki adet Elazığ yöresi türküsü seçilmiştir. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı'nda ses eğitimi alanında yapılan uygulamalarda, türkülerin de kullanıldığı, ancak tampere ses sisteminde ve opera söyleme biçimiyle ele alındığı tespit edilmiştir. Buradan hareketle araştırmada; müzik öğretmenliği anabilim dalları ses eğitimi uygulamalarında, türkülerin, yöresel tavırlarına en yakın biçimde seslendirilmesine yönelik bir öğretim modeli geliştirmek ve uygulamadaki etkinlik düzeyini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için ilk olarak çalışma grubu oluşturulmuş ve uygulama öncesi türkü söyleme düzeyleri, uzman değerlendirmeleri ile ortaya konulmuştur. Bu değerlendirmeler neticesinde türküleri, aldıkları eğitimin bir sonucu olarak tampere ses sisteminde ve opera stilinde seslendirmeye çalıştıkları görülmüştür. İkinci aşamada, örneklemde yer alan türküleri yöresel tavırlarına uygun olarak söylemeye yönelik bir öğretim modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen bu model, çalışma grubuna uygulanmış ve uygulama sonrasında türkü söyleme düzeyleri tekrar uzman değerlendirmesine sunulmuştur. Sonuç olarak, çalışma grubunun geliştirilen model çerçevesinde uygulama öncesi ve sonrası türkü söyleme düzeyleri karşılaştırıldığında, anlamlı bir gelişme sağladıkları görülmüştür.