Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HATİCE KÜBRA GÜMÜŞ
Danışman: Sebahat Yetim
Özet:
Bu çalışmanın amacı; ilköğretim matematik öğretmen adaylarının ortaokul matematik dersi
öğretim programı cebir öğrenme alanındaki cebirsel ifade, denklem, özdeşlik, değişken ve
bilinmeyen kavramlara yönelik getirdikleri kavram tanımlarının ortaya çıkarılması ve bu
kavramların MEB kitaplarındaki tanımlarına yönelik düşüncelerinin incelenmesidir. Bu
araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2018 - 2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara
ilinde yer alan bir üniversitede Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi
Bölümü Matematik Eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 70 son sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Bu çalışma grubu uygun örnekleme ya da diğer bir ismiyle elverişli
örnekleme ile seçilmiştir. Araştırmada toplanan veriler betimsel içerik analizi ile
araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının
matematiksel kavramlara yönelik bir örnek vermekte zorlanmazken bu kavramları
tanımlamakta zorlandıkları görülmüştür. Öğretmen adaylarının bu kavramlara yönelik
getirdiği tanımların MEB kitaplarındaki tanımlardan farklı olduğu ve tanım olma
ölçütlerine uygun olmayan tanımların olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının tanım
olma ölçütlerini ifade edemediği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Cebirsel ifade, Denklem, Özdeşlik, Bilinmeyen, Değişken