İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ortaokul matematik dersi öğretim programı cebir öğrenme alanındaki kavramlara yönelik tanımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE KÜBRA GÜMÜŞ

Danışman: Sebahat Yetim

Özet:

Bu çalışmanın amacı; ilköğretim matematik öğretmen adaylarının ortaokul matematik dersi

öğretim programı cebir öğrenme alanındaki cebirsel ifade, denklem, özdeşlik, değişken ve

bilinmeyen kavramlara yönelik getirdikleri kavram tanımlarının ortaya çıkarılması ve bu

kavramların MEB kitaplarındaki tanımlarına yönelik düşüncelerinin incelenmesidir. Bu

araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır.

Araştırmanın çalışma grubunu 2018 - 2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara

ilinde yer alan bir üniversitede Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi

Bölümü Matematik Eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 70 son sınıf öğrencisi

oluşturmaktadır. Bu çalışma grubu uygun örnekleme ya da diğer bir ismiyle elverişli

örnekleme ile seçilmiştir. Araştırmada toplanan veriler betimsel içerik analizi ile

araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının

matematiksel kavramlara yönelik bir örnek vermekte zorlanmazken bu kavramları

tanımlamakta zorlandıkları görülmüştür. Öğretmen adaylarının bu kavramlara yönelik

getirdiği tanımların MEB kitaplarındaki tanımlardan farklı olduğu ve tanım olma

ölçütlerine uygun olmayan tanımların olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının tanım

olma ölçütlerini ifade edemediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Cebirsel ifade, Denklem, Özdeşlik, Bilinmeyen, Değişken