Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gülsel SATOĞLU
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Fatma Erdoğanaras
Eş Danışman: Kübra Çamur
Özet:
Çözüm odaklı ulaşım çalışmalarının mekânda anlamlı değişiklikler meydana getirebilmesi, doğru ulaşım politikaların oluşturulmasını ve ilgili disiplinlerin koordinasyonunu gerektirmektedir. Bu çerçevede, geliştirilebilir arazi varlığı, çözüme odaklı yerel politika, bütüncül hazırlanmış imar planları, güçlü bir ekonomi ve doğru ulaşım politikaları önem taşımakla beraber, ulaşım modlarının seçimini kullanıcıların sosyo-ekonomik yapısı etkilediği gibi, bu süreçten sosyo-ekonomik yapı da istemli/istemsiz olarak etkilenmektedir. Bu çalışmada raylı sistemlerin gayrimenkul piyasası üzerindeki etkileri Ankara Koru ve Batıkent Metro istasyonları üzerinden niteliksel ve niceliksel yöntemlerle değerlendirilmektedir. Konut ve ticari birim fiyatları Hedonik Fiyat Modeli kullanılarak analiz edilmiş, kullanıcıların sosyo-ekonomik yapısını ortaya koymak için anket çalışması yapılmıştır. Araştırma bulguları, konut ve ticaret birimlerinin kira ve satılık fiyatlarının özellikle daha düşük gelir grubunun yaşadığı ve özel araç kullanımı sınırlı olan Batıkent’te erişilebilirliğe bağlı olarak istasyona olan mesafeden daha fazla etkilendiğini ortaya koymaktadır. Bu durum metro istasyonlarının uzun dönemde düşük sosyo-ekonomik düzeydeki yerleşimlerde mülk fiyatlarını yükselterek ve ekonomik gelişmeyi destekleyerek kentteki farklı gelir grupları arasındaki kutuplaşmanın azaltılmasında katkı sağlayabileceğine işaret etmektedir. Böylece, erişim olanaklarını yükselterek sosyal Mekânsal eşitsizliklerin giderilmesini sağlamakta ve gelir farklılıklarından kaynaklı kentsel adaletsizliğin azaltılmasında önemli bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır.
Anahtar Kelimeler : Metro istasyonları, gayrimenkul fiyatları, hedonik fiyat modeli,
erişilebilirlik, istasyon çevresi kullanımları