Ortaokul matematik dersi öğretim programının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimleri açısından öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA TÜRK

Danışman: Sebahat Yetim

Özet:

Bu araştırma, MEB Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı’nın üstün yetenekli öğrencilerin eğitimleri açısından Bilim ve Sanat Merkezlerinde görev yapan öğretmen ve öğrenim gören öğrencilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin yedi bölgesinde bulunan 52 Bilim ve Sanat Merkezinde görev yapan 111 matematik öğretmeni ile Giresun Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören ortaokul düzeyindeki 19 üstün yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını öğretmenlere uygulanan “Üstün Yetenekliler Eğitim Programlarına Yönelik Öğretmen Görüşleri Ölçeği” ile öğrencilerle yapılmış yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturmaktadır. Öğretmenlerden elde edilen veriler SPSS 22 paket programı ile öğrencilerden elde edilen veriler nitel araştırma yönteminin içerik analiz tekniği ile değerlendirilmiş olup çalışma karma araştırma yöntemi ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda Bilim ve Sanat Merkezinde görev yapan matematik öğretmenleri, MEB Matematik Dersi Öğretim Programı’nın üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi için uygun olduğunu düşünmektedir. Öğrencilerin büyük

vi

çoğunluğu öğretim programının içeriğin kendi seviyelerine uygun olmadığını belirtmiştir. Matematik dersi öğretim programının kendi seviyeleri için basit düzeyde olduğunu söyleyen üstün yetenekli çocuklar, matematik dersinde sıkıldıklarını, soru çözerken ilk olarak bitirdikleri için arkadaşlarını beklediklerini, başka şeyler ile ilgilendiklerini, arkadaşlarını konuşturup gürültü yaptıklarını dile getirmiştir. Bu veriler göz önüne alınarak bu çalışmada, program geliştirme uzmanlarına, öğretmenlere, kurumlara ve alandaki araştırmacılara öneriler verilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Üstün Yetenekli Çocuklar, MEB Matematik Dersi Öğretim Programı, Bilim ve Sanat Merkezi