Zenginleştirilmiş E-Değerlendirme Sisteminin Ders Başarısı ve Öğrenci Memnuniyetine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GİZEM YILDIZ

Danışman: Ebru Kılıç Çakmak

Özet:

Bu araştırmada, biçimlendirmeye yönelik değerlendirme ve değer biçmeye yönelik değerlendirme türleri birlikte ele alınarak bir ders süresi boyunca; ödev, proje, kısa sınav ve sınav gibi farklı değerlendirme yöntemlerinin tek bir ortamdan sunulması ve her öğrenciye bireysel dönüt sağlanabilmesi amacıyla, alan yazındaki öneriler dikkate alınarak araştırmacı tarafından bir e-değerlendirme sistemi geliştirilmiş ve uzman görüşleri doğrultusunda son şeklini almıştır. Araştırma kapsamında geliştirilen zenginleştirilmiş e-değerlendirme sisteminin ders başarısı ve öğrenci memnuniyetine etkisi incelenmiştir. Araştırmada Açımlayıcı Sıralı Karma Yöntem kullanılmıştır. Nicel aşamada, son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ders başarıları karşılaştırılmıştır. Ayrıca deney grubunun e-değerlendirme sistemine yönelik memnuniyet düzeyi araştırılmıştır. Nitel aşamada ise deney ve kontrol grubu öğrencilerinin dahil olduğu değerlendirme sürecine yönelik görüşleri Betimsel Analiz kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu; Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde okuyan Proje Yönetimi ve Uygulaması-I dersini vi alan 29 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama 2017-2018 güz döneminde Ekim ve Aralık ayı dahil olmak üzere üç ay boyunca gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak deney ve kontrol grubunun ders başarılarının analiz edilmesi için ödev, proje, kısa sınav ve sınav puanları dikkate alınmıştır. Deney grubunun sisteme yönelik memnuniyet düzeyinin belirlenmesi için Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği’nden, kontrol ve deney grubunun dahil olduğu değerlendirme sürecine ilişkin görüşlerini elde etmek için ise açık uçlu sorulardan oluşturulmuş görüş formlarından yararlanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmada kontrol ve deney grubu öğrencilerinin ders başarıları arasındaki farklılığı analiz etmek amacıyla ANCOVA testi uygulanmıştır. Ayrıca deney grubunun sisteme yönelik memnuniyet düzeyi hesaplanmıştır. Nitel aşamada ise öğrenci görüşlerini analiz etmek için MAXQDA programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ders başarıları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Deney grubunun sisteme ilişkin memnuniyet düzeyinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Deney ve kontrol grubunun sürece yönelik görüşlerinin ise olumlu olduğu anlaşılmıştır. Her iki grupta yer alan öğrencilerin uygulama sürecinden memnun kaldıkları görülmüştür. Öğrenciler ve öğretim elemanı için sınıfta gerçekleştirilen etkinlikleri içeren bütüncül bir e-değerlendirme sisteminin, sınıf ortamında gerçekleşen değerlendirmeye göre daha yararlı ve pratik olduğu; öğretim elemanının bu süreçlerde rolünün farklılaştığı anlaşılmıştır. Bu sonuçlar ışığında tasarlanacak e-değerlendirme sisteminin, uygulama süresinin daha uzun tutulabileceği ve birden fazla dersi temel alabileceği önerileri getirilmiştir.