Fen bilimleri dersinde öğrencilerin kariyer farkındalığına yönelik motivasyon ve algı gelişimi: Bir öz-inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NAZAN ERDOĞDU

Danışman: MEHMET FATİH TAŞAR

Özet:

Tarih boyunca bilim ve teknolojideki gelişmelerin meslekler üzerinde etkisi büyük olmuştur (Kuzgun, 2017, s. 279). Son yıllardaki gelişmeler STEM iş alanlarında yeni tür yeterlikleri gerekli ve vazgeçilmez kılmaktadır (Jang, 2016). Fen eğitiminin önemli bir amacı, bilimin ortaya çıkardığı dünyanın harika görüntüsünü çocuklarla paylaşmaktır (Sakız, 2016). 7. sınıf öğrencilerimin kariyer gelişimlerini desteklemek ve fen bilimleri dersimdeki uygulamalarımın öğrencilerimin farkandalıkları üzerinde oluşturmaya çalıştığım etkimi gözlemlemek amacıyla bu öz-inceleme araştırmamı tasarladım. Ülkemizde öz-inceleme çalışmalarının sayısının yok denecek kadar az olması ve öğretim programlarında öğretmenlerin öz-inceleme çalışmaları yapmalarının gerekliliği bu çalışmamın önemli bir yönüdür. Çalışmamı, araştırmacı olarak kendim ve üç fen bilimleri öğretmeni ile onların ve benim toplam 52 öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirdim. Çalışma alanı dokümanlarım, ses kayıtları, video kayıtları, görüşmeler, kayıt defteri, teknolojik iletişim araçları, arkadaş görüşleri ve yaşam öykülerini kullanarak verilerimi topladım ve benzer bir çalışmada Dönmez (2018) gibi anlatı tekniğiyle çözümledim. Çalışmamda fen öğretimimde kendi değer ve inanışlarımın öğrencilerimin kariyer gelişimde etkisi olduğunu belirledim. Kendimi daha iyi tanıma fırsatı buldum ve öğretmen olarak sınıf içi uygulamalarımı anlamlandırdım. Eksik yönlerimi keşfettim ve kendi gelişim hedeflerimi belirledim. Tüm bu bakımlardan öz-inceleme çalışmalarının hizmet içi öğretmen eğitimine farklı ve üstün bir boyut kazandıracağı kanaatini edindim.