Görsel sanatlar dersinde üç boyutlu tasarımların öğretilmesinde atık nesnelerle yapılacak çalışmaların katkısı (Ortaokul 6. sınıf örneği).


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ramazan Karagöl

Danışman: ŞENİZ AKSOY

Özet:

Görsel Sanatlar Dersinde üç boyutlu tasarımların öğretilmesinde atık nesnelerle yapılacak çalışmaların katkısı başlığı altında sürdürülen bu çalışmada atık ve hazır nesneler kullanılarak üç boyutlu tasarım uygulamalarının ve tasarım ilkelerinin öğretilmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle 20. yüzyılın başlarında doğrudan sanat yapıtında kullanılmaya başlanan atık ve hazır nesnenin ne olduğu ve nasıl ele alındığı, sanat akımları ve sanatçılar dâhilinde nasıl kullanıldığı hakkında araştırmalar yapılmıştır. Araştırmalar ışığında görsel sanatlar dersinde, belirlenen 6. sınıf deney grubu ile atık ve hazır nesneler kullanılarak üç boyutlu tasarımlar oluşturulmuştur. Deney grubuna denk olan kontrol grubuyla ise karton, mukavva vb. kâğıt özellikli geleneksel malzemelerle üç boyutlu tasarımlar oluşturulmuştur. Deney ve kontrol gruplarının çalışmaları arasındaki fark, uzmanların alt amaçlarda yer alan soruları, çalışmalara bakarak notla değerlendirmesiyle ortaya çıkmıştır. Sınıf içi korelasyon analizi ile puanlayıcıların bağımsız değerlendirmelerinin güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deney ve kontrol gruplarında bulunan öğrenci tasarımlarının puanlanmasında, dereceli puanlama anahtarındaki maddelerin ortalamaları arasındaki farklılığa ilişkin Independent Sample T-Testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda; atık ve hazır nesnelerle üç boyutlu tasarımların öğretilmesi ile karton, mukavva, vb. kâğıt özellikli geleneksel malzemelerle öğretilmesi arasında anlamlı bir farklılık vardır yargısına ulaşılmıştır.