İlköğretim kurumları ikinci kademede öğrenim gören öğrenci ve görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüş ve tutumlarının incelenmesi: Kars ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ÖZKAN ARAS

Danışman: SEYFİ SAVAŞ

Özet:

Bu araştırmada, Kars ili merkezinde ilköğretim okullarında öğrenim gören ikinci kademe öğrenciler ve derslere giren öğretmenlerin beden eğitimi dersinden beklentileri ve tutumları araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Kars ilindeki Milli Eğitim Bakanlığa bağlı ilköğretim okullarında görev yapan 31 beden eğitimi öğretmeni ve bu okullarda öğrenim gören 1007 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Kars ili merkezin de görev yapan beden eğitimi öğretmenleri ile bu okullarda öğrenim gören 6.7.8?inci sınıflardan rastgele seçilen öğrencilerden oluşturulmuştur. (Araştırmaya katılacak öğrenciler belirlenirken her okul için; okul mevcudunun % 10?u alınmış, bunlar içinden de her bir sınıf için, % 10 erkek ve % 10 kız öğrenci rastgele yöntemle seçilmiştir.) Araştırma verilerinin toplanmasında iki farklı veri toplama aracından faydalanılmıştır. Öğrencilerin tutumlarının ölçülmesi için Demirhan ve Altay (2001) tarafından geliştirilen, ilk ve orta öğretim öğrencileri üzerinde kullanılan, 12?si olumlu, 12?si olumsuz olmak üzere toplam 24 maddeden oluşan Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Anket formundaki maddelerin öğretmen görüşlerine göre incelenebilmesi için belirlenen dereceler ve sayısal değerler esas alınarak elde edilen aritmetik ortalama değerleri; Hiç: 1.00?1.74, Az: 1.75?2.49, Kısmen: 2.50?3.24 ve Tamamen: 3.25? 4.00 olarak belirlenmiştir. Bu değerlere göre her bir madde için hesaplanan aritmetik ortalamalar değerlendirilerek, yeni Beden Eğitimi Öğretimi Programı?nın belirlenen alt boyutlarına uygunluğu konusunda öğretmen görüşlerindeki genel kanı belirlenmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, SPSS 15.0 (Statistical Package for Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır. Araştırmada il merkezindeki okullarda spor salonlarının yetersiz olduğu, öğrenciler beden eğitimi dersine karşı aşırı ilgili olduğu, öğretmenlerin göreve yeni başlamış öğretmenlerden oluştuğu, öğretmenlerin genelinin kendini alanında yeterli gördüğü, ders işlenen sınıfların fazla kalabalık olmadığı, öğrencilerin ilerleyen eğitim dönemlerinde de beden eğitimi dersini almak istedikleri, öğretmenlerinin çoğunun kısmen de olsa uygulanan eğitim - öğretim programında ki kazanımlara ulaştığı ve öğrencilerin derse katılımının üst düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.