İlköğretim okulu öğretmenlerinin algıladıkları örgütsel destek ile örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: BAHAR YAKUT ÖZEK

Danışman: TEMEL ÇALIK

Özet:

Bu araştırmada, öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek ile örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelindeki araştırmanın verilerini 2015-2016 öğretim yılında Ankara il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan 513 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Derinbay (2011) tarafından geliştirilen Algılanan Örgütsel Destek anketi ve Yılmaz (2006) tarafından geliştirilen Örgütsel Güven anketi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 19.00 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek ve örgütsel güvenleri arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu kullanılmıştır. Örgütsel desteğin örgütsel güveni yordayıp yordamadığını belirlemek için ise Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Bu analizlere ilave olarak öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek ve örgütsel güvenlerinin demografik değişkenlere göre anlamlı farklara sahip olup olmadığını araştırmak için Bağımsız Örneklemler t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre algılanan örgütsel destek ile örgütsel güven arasında pozitif yönlü orta seviyede bir ilişki söz konusudur. Algılanan örgütsel desteğin alt boyutlarından yönetsel desteğin yöneticiye güven alt boyutu ile yüksek düzeyde, meslektaşlara güven ve paydaşlara güven boyutları ile orta düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki vardır. Öğretimsel destek alt boyutunun ise yöneticiye güven alt boyutu ile yüksek düzeyde, anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişkisi varken; meslektaşlara güven ve paydaşlara güven alt boyutları ile orta düzeyde, olumlu ve anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucuna göre yönetsel destek yöneticiye güveni yordamaktayken öğretimsel destek değişkeninin yöneticiye güveni yordamadığı belirlenmiştir. Yönetsel destek alt boyutu meslektaşlara güven alt boyutunun anlamlı bir yordayıcısıyken, öğretimsel desteğin anlamlı bir yordayıcısı olmadığı saptanmıştır. Buna karşın paydaşlara güven boyutunun yönetsel destek ve öğretimsel destek boyutlarının anlamlı birer yordayıcısı olduğu görülmektedir. Bu sonuçlar konuya ilişkin daha önce yapılan araştırmaların sonuçları ile büyük ölçüde tutarlıdır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin okulda kendilerini güvende hissetmelerinde desteğin önemli bir değişken olduğunu ortaya koymaktadır. Önemli bir diğer sonuç ise öğretmenlerin yönetimsel desteğe öğretimsel destekten daha çok önem vermeleridir.