ADÖLESAN DÖNEMDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI TEMELLİ WEB TABANLI EĞİTİMİN BESLENME VE EGZERSİZ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hanifi DÜLGER

Danışman: Sultan Ayaz Alkaya

Özet:

Araştırma adölesan dönemde sağlık okuryazarlığı temelli web tabanlı eğitim programının

beslenme ve egzersiz davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla paralel grup randomize

kontrollü deneysel tasarım ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini bir ortaokulda öğrenim

gören altıncı ve yedinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma 114 adölesan (müdahale:

42, kontrol: 72) ile tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, Okul

Çağındaki Çocuklar İçin Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ve Adölesan Sağlığı Geliştirme Ölçeği

kullanılmıştır. Müdahale grubuna sağlık okuryazarlığına temellendirilmiş, teorik bilgiye

yönelik dört modül 6 hafta boyunca ve teorik bilgiyi pekiştirmeye, beslenme ve egzersiz

davranışlarını uygulamaya yönelik iki modül 4 hafta boyunca uygulanmıştır. Toplam altı

modülden oluşan ve sağlık okuryazarlığını, beslenme ve egzersiz davranışlarını geliştiren

web tabanlı eğitim programı uygulanmıştır. Müdahale ve kontrol grubu arasında sağlık

okuryazarlığı, beslenme ve egzersiz davranışları ön test ortalama puanları açısından

istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Müdahale grubunun eğitim programı

sonrası son ölçümlerinde sağlık okuryazarlığı ve beslenme davranışları ortalama puanlarının

kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu, ancak egzersiz davranışları ortalama puanlarında

anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada, sağlık okuryazarlığı temelli web

tabanlı uygulanan eğitim programının adölesanların sağlık okuryazarlığı düzeylerini

yükselttiği ve beslenme davranışlarını geliştirdiği, ancak egzersiz davranışlarını yeterli

düzeyde etkilemediği sonucuna varılmıştır. Adölesanlarda sağlıklı beslenme ve egzersiz gibi

sağlıklı davranışların kazandırılması için sağlık okuryazarlığı temelli web tabanlı eğitimler

verilmesi önerilmektedir. Bu kapsamda okul hemşirelerinin eğitici, danışman ve araştırmacı

rollerini kullanarak liderlik yapmaları önemlidir.

Anahtar Kelimeler : Sağlık Okuryazarlığı, Beslenme, Egzersiz, Web Tabanlı Eğitim,

Adölesan, Hemşirelik