Farklı sosyoekonomik düzeyde bulunan ailelerin çocuklarının okuma olgunluklarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: EMEL AKDAŞ

Danışman: ÜMİT DENİZ

Özet:

Araştırma, farklı sosyoekonomik düzeyde bulunan ailelerin çocuklarının okuma olgunluklarının incelenmesi amacı ile yapılan betimsel bir çalışmadır. Kahramanmaraş ili Afşin ilçesinde anasınıfına devam eden 50 alt sosyoekonomik gruptan, 50 orta ve 50 çocuk da yüksek sosyoekonomik gruptan olmak üzere toplam 150 çocuk ve anneleri araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen "Bilgi Toplama Formu" ve Hidreth ve arkadaşları tarafından geliştirilen "Metropolitan Genel Olgunluk Testi" ile toplanmıştır. Araştırmaya alınan çocukların okuma olgunluğu düzeylerini belirlemek amacıyla Kelime, Cümle, Eşleştirme alt boyutlarının puanları ve bu alt boyutlardan elde edilen toplam puanlar kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler öncelikle betimsel istatistikler ile değerlendirilmiştir. Çocukların okuma olgunluğu düzeyleri ile değişkenler arasındaki ilişkiye ise varyans analizi ile bakılmıştır. Araştırmada, yüksek sosyoekonomik gruptaki çocukların orta ve alt sosyoekonomik gruptaki çocuklara göre okuma olgunluğu düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Alt, orta ve yüksek sosyoekonomik gruptaki ailelerin algıladıkları sosyoekonomik düzeylerine göre ise anlamlı bir fark bulunamamıştır. Kelime anlama, cümleler ve eşleştirme alt boyutlarından en yüksek puanı, yüksek sosyoekonomik gruptaki çocukların aldığı, bunu sırası ile orta ve alt sosyoekonomik gruptaki çocukların izlediği saptanmıştır. Alt, orta ve yüksek sosyoekonomik gruptaki anne ve babaların öğrenim düzeyleri ve çalışma durumları ile çocuklarının okuma olgunluğu düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmıştır. Sosyoekonomik düzey ile ailelerin çocuklarından bekledikleri öğrenim düzeyleri arasında ise çocukların okuma olgunluğu düzeylerinde anlamlı bir fark saptanamamıştır.