Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Seda İpek
Danışman: Erdoğan Şama
Özet:
Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin mesleğin birinci yılında yaşadıkları kaygıların
nedenleri incelenmiş ve elde edilen nedenlere göre çözüm önerilerinde bulunulmuştur. Bu
araştırma nitel araştırma tekniklerinden görüşme tekniği ile yürütülmüştür. Araştırma
örneklemini beş devlet ve beş özel ilköğretim okulunda çalışan toplamda on öğretmen
oluşturmaktadır. Elde edilen verilere göre, özel ve devlet okullarında mesleğe yeni
başlayan özel ve devlet okullarında öğretmenlik yapan sınıf öğretmenlerinin ortak
kaygısının heyecan olduğu belirlenmiştir. Devlet okullarında, öğretmenlik mesleğinin ilk
yılları için faydalı olabilme kaygısı ağır basarken, özel okullarda ise ilk yılların zorlu
olması kaygısı ön plana çıkmaktadır. Öğretmenlik mesleğinin ilk yıllarında tecrübe
eksikliği ve sınıf yönetimi hem devlet hem de özel okul öğretmenlerinde ortak kaygı olarak
görülmektedir. Hem devlet hem de özel okullardaki öğretmenler, öğretmenlik mesleğinin
ilk yıllarında, en mutlu oldukları anın, öğrencilere bir şeyler öğrettikleri olduğunu
belirtmişlerdir. Öğrencilere ve öğretmenlerin kendilerine yönelik kaynaklı ortak kaygıları,
öğrencilere bilgi aktaramama, öğretememe kaygısıdır. Devlet okullarında ilk yıllarda
öğrencilerin okuma yazmayı öğreneme kaygısı ağır basarken, özel okullarda ise ne
vii
yapacağını bilememe kaygısının ön planda olduğu belirlenmiştir. Devlet okullarında
meslektaşlar ile ilgili ortak önemli bir sorun görülmezken, özel okullarda meslektaşlar ile
ilgili öne çıkan sorunların olduğu görülmektedir. Veliler konusunda devlet ve özel
okullarda uç noktaların olduğu belirlenmiştir. Devlet okullarında çalışan öğretmenlerin
hepsi velilerin ilgisizliğinden bahsederken, özel okullarda ise çoğunlukla ilgili ve
çocuklarının öğrenmeleri için elinden geleni yapmaya çalışan velilerden söz edilmektedir.
Hem özel hem de devlet okullarında öğretmenlerin mesleğin ilk yılında yaşanan ortak
kaygının ise deneyim eksikliğinden olduğu sonucuna ulaşılmaktadır. Devlet okullarında
kaygıyla baş etme yöntemi olarak, öğrencilere alışmak, onları tanımak ve zaman
belirtilmiştir. Özel okullarda ise, okuyarak, araştırarak, gözlemleyerek, yaşayarak ve
deneyimleyerek kaygıyla baş edildiği görülmüştür. Mesleğe yeni başlayacak sınıf
öğretmenlerine tavsiye konusunda ortak kanı, öğretmenlerin kendilerine ve öğrencilerine
güvenmelerinin gerekliliğidir.
Anahtar Kelimeler : Sınıf öğretmenleri, kaygı, mesleğin birinci yılı