Bir veri yönlendirmeli öğrenme aracı olarak derlem kullanımı etkinliğinin süreç odaklı yazmada incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: GAMZE EMİR

Danışman: Gonca Yangın Ekşi

Özet:

Bu çalışma, bir veri yönlendirmeli öğrenme aracı olarak derlem kullanımının öğrencilerin yazma performansları üzerindeki etkisini ve derlem kullanımının öğrencilerin yazma sürecine katkısını incelemektedir. Buna ek olarak, bu çalışma Türk İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin bir veri yönlendirmeli öğrenme aracı olarak derlem kullanımı hakkındaki görüşlerini incelemektedir. Bu çalışmada zayıf deneysel desen kullanılmıştır ve bu çalışmaya Türkiye’de bir devlet üniversitesinde İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan birinci sınıf öğrencileri katılmıştır. Bu bağlamda, öğrencilere bir derlem aracı (COCA) ve onu nasıl kullanacakları tanıtılmış ve sonrasında öğrencilerden tanıtılan derlem aracını kullanarak yazılarını gözden geçirmeleri ve hatalarını düzeltmeleri istenmiştir. Uygulamadan sonra, öğrencilerin yazıları holistik (bütünsel) rubrik kullanılarak puanlanmıştır. Öğrencilerin derlem aracı hakkındaki görüşleri görüşme anketi ile alınmıştır. Bu çalışmada, nicel veriler Wilcoxon sign-rank test ile analiz edilmiştir. Nitel veriler için ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları bir veri yönlendirme aracı olarak derlem kullanımının öğrencilerin yazma performansları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir. Bunun yanında, çalışmada öğrenciler en çok derlem aracını kelime ve gramer hatalarını düzeltmede kullandıkları bulunmuştur. Ayrıca, öğrenciler yapılan anketin sonunda bir veri yönlendirmeli öğrenme aracı olarak derlem kullanımı hakkında olumlu görüş bildirmişlerdir.

vii

Anahtar Kelimeler : Derlem, Veri yönlendirmeli öğrenme, Süreç-odaklı yazma, Öz-değerlendirme, Akran dönütü