Üniversite Öğrencilerinin Yaşama Anlam Verme Düzeyleriyle Ruminasyon ve Kaygı Düzeylerinin İlişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Felsefe Grubu Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF MÜZEHHER ŞENSOY

Danışman: İbrahim Kısaç

Özet:

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin, yaşama anlam verme düzeyleriyle ruminasyon ve kaygı düzeylerinin ilişkisinin belirlenmesidir. Ayrıca araştırmada, üniversite öğrencilerinin yaşama anlam verme düzeylerinin cinsiyet, aile gelir düzeyi, algılanan anne-baba tutumları ve öğrenim görülen üniversite türüne göre anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara’da Gazi Üniversitesi ve TOBB ETÜ’nde öğrenim görmekte olan 293’ü kız, 188’i erkek olmak üzere toplamda 481 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin yaşam anlamı düzeylerini belirlemek için “var olan anlam ve “bulunmaya çalışılan anlam” olmak üzere iki alt boyutu ölçen Yaşam Anlamı Ölçeği kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin ruminasyon düzeylerini belirlemek için Ruminatif Düşünce Biçimi Ölçeği ve kaygı düzeylerini belirlemek için de Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği’nin sürekli kaygıyı ölçen 20 maddelik kısmı kullanılmıştır. Araştırmada yaşam anlamı düzeylerine etkisinin belirleneceği cinsiyet, aile gelir düzeyi, algılanan anne-baba tutumları ve öğrenim görülen üniversite türü değişkenlerine ilişkin bilgi toplamak için araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma İlişkisel Tarama Modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Verilerin analizinde betimsel ve ileri istatistik teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin ortalama, standart sapma ve korelasyonları hesaplanmıştır. Değişken türüne göre cinsiyet gibi ikili gruplarda t testi, algılanan anne-baba tutumu gibi ikiden fazla gruplarda tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda elde edilen anlamlı farkların hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Tukey testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, üniversite öğrencilerinin “var olan anlam” düzeyleri ile ruminasyon düzeyleri arasında düşük düzeyde negatif yönlü anlamlı ilişki bulunurken, “bulunmaya çalışılan anlam” düzeyleri ile ruminasyon düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin “var olan anlam” düzeyleri ile kaygı düzeyleri arasında düşük düzeyde negatif yönlü anlamlı ilişki bulunurken, “bulunmaya çalışılan anlam” düzeyleri ile kaygı düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin “var olan anlam” ve “bulunmaya çalışılan anlam” düzeyleri cinsiyete ve ailenin gelir düzeyine göre anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Demokratik ve hoşgörülü anne tutumuna sahip olan üniversite öğrencilerinin “var olan anlam” düzeyleri, tutarsız anne tutumuna sahip olan üniversite öğrencilerinin “var olan anlam” düzeylerinden daha yüksek ve anlamlı olarak farklı bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin “var olan anlam” ve “bulunmaya çalışılan anlam” düzeyleri algılanan baba tutumlarına göre anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Ayrıca Gazi Üniversitesinde okuyan öğrencilerin “var olan anlam” düzeyi puan ortalamaları TOBB ETÜ Üniversitesinde okuyan öğrencilerin “var olan anlam” düzeyi puan ortalamalarına göre yüksek ve anlamlı olarak farklı bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler: Yaşam anlamı, Ruminasyon, Kaygı