Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHIN MEHDIYEVA
Danışman: Fatih Şahin
Özet:
Türkiye ve Azerbaycan'da kadın liderlerin akademik ortamda karşılaştığı zorlukları ve bu zorluklarla başa çıkma yollarını karşılaştırmayı amaçlayan bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen ile yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye ve Azerbaycan'da bulunan ikişer devlet üniversitelerinde çalışan toplam 39 lider kadın akademisyen oluşturmaktadır. Çalışmada verilerin toplanması için görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmelerde araştırmacı tarafından hazırlanmış ve üç eğitim yönetimi uzmanının görüşlerine sunulmuş görüşme formu kullanılmıştır. Bu çalışmada, görüşmelerden elde edilen verilerin içeriğini analiz etmek için özellikle metin içeriğinin bağlamsal özelliklerine odaklanan içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada sonuç olarak, Türkiye'de kadın liderliğini engelleyen faktörler arasında toplumsal cinsiyet rolleri, iş ve aile yaşamında yüksek sorumluluklar, kültürel yapı ve eğitim farklılıkları, kurumlardaki erkek hegemonyası ve uygun olmayan çalışma koşulları önemli rol oynamaktadır. Ayrıca, bazı kadınların yöneticilik pozisyonlarına ilgi göstermemesi de kadın liderliğinin azlığında etkili olmaktadır. Azerbaycan'da ise kadın liderliğini engelleyen faktörler arasında aile içi sorunlar, eş faktörü, yaş, maruz kalınan mobbing ve toplumsal önyargılar öne çıkmaktadır. Engellerle başa çıkmada ise, Türkiye'de en önemli faktörün aile desteği olduğu gözlemlenmektedir. Bu durum Azerbaycan'da şu şekilde sonuçlanmıştır; araştırmaya katılan çoğu katılımcının iş hayatlarında herhangi bir engelle karşılaşmadığı görülmüştür. Ancak, engellerle karşılaşanların bu engelleri nasıl aştıkları veya aşılması için neler yapılması gerektiği konusunda görüşleri bulunmaktadır. Tüm bu sonuçlardan hareketle kadın liderler üzerine farklı metedoloji kullanarak farklı çalışmalar yapılabilir, farklı veri toplama araçları kullanılarak derinlemesine çalışmalar yapılabilir ve diğer şehirleri de çalışmaya alınıp seviye karşılaştırması yapılabilir önerisinde bulunulmuştur.