Ortaokul (5., 6., 7., 8. sınıf) matematik dersinde öğrencilerin öğrenmekte zorlandıkları konular, nedenleri ve çözüm önerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: ÖZGÜL YAYLA

Danışman: GÜLGÜN ALPAN

Özet:

Bu araştırma ortaokul (5. , 6. , 7. , 8. sınıf) matematik dersinde öğrencilerin öğrenmekte zorlandıkları konuları, nedenlerini ve çözüm önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Bunun için 1728 öğrenciye ve 93 öğretmene üçlü likert tipi anket uygulanmış, anketin sonunda ise öğrenci ve öğretmenlere açık uçlu sorular yöneltilmiştir ve diğer veriler için döküman incelemesi yapılmıştır. Nicel verilerin analizi için frekans, yüzde, Mann Whitney U testi gibi betimsel istatistikler kullanılırken nitel verilerin analizi için içerik analizi yapılmıştır. Yurt içinde yapılmış SBS 2010-2011- 2012-2013 sınavları matematik test verileri ve uluslararası alanda yapılan PISA ve TIMSS sınavlarının matematik Türkiye sonuçları da birincil kaynaklardan elde edilen dökümanlardan incelenmiştir. Araştırma sonucunda genel olarak en zorlanılan alt öğrenme alanlarının sayılar ve geometri olduğu görülmüştür. Öğrencilerin matematikte zorlanma nedenleri ve çözüm önerilerine ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri farklı kategorilere ayrılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda eğitimcilere, kurumsal ve bireysel bağlamlı önerilerde bulunulmuştur.