Ortaokul müzik derslerinde ud çalgısının kullanımına yönelik yaklaşımlar ve etkinlik düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TOLGA ÖZER

Danışman: Barış Karaelma

Özet:

Gerçekleştirilen bu araştırma: İlköğretim ikinci kademe (5. 6. 7. ve 8. sınıflar) müzik

eğitiminde udun kullanılmasına yönelik öğrenci görüşlerini saptamak, ayrıca udun müzik

derslerinde kullanılma durumları, bu durumlarla ilgili gerek öğretmenlerin gerekse de

öğrencilerin sorunlarını ve bu sorunlara ilişkin çözüm yollarını belirlemek üzere

gerçekleştirilmiştir. Araştırma da betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma

doğrultusunda öğrenci görüşlerini almaya yönelik olarak alanında uzman üç öğretim

görevlisinin görüşü alınarak anket formu hazırlanmış, hazırlanan anket formu Şanlıurfa

Viranşehir'de MEB'na bağlı ilköğretim okullarında okuyan öğrencilere ve müzik

öğretmenlerine uygulanmıştır. Anket uygulaması sonucunda, müzik derslerinde ud

çalgısının öğrenciler ve müzik öğretmenleri tarafından nasıl, ne sıklıkla ve ne ölçülerde

kullanıldığı, bununla birlikte öğrencilerin ud çalgısına karşı tutumları tespit edilmiştir.

Araştırma kapsamında yapılan anket uygulaması sonucunda elde edilen bilgiler

doğrultusunda; ud çalgısının öğrenciler ve müzik öğretmenleri tarafından yeterli ve etkin

bir çalgı olarak kabul gördüğü, gerek öğrencilerin gerekse de müzik öğretmenlerinin ud

çalgısının değişik yapıda ki şarkıların öğretiminde ve müziği sevdirmede kullanılabileceği

gibi ders dışı pek çok sosyal etkinlikte de kullanılabilecek etkinlikte bir çalgı olduğu

sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimler : Ud, Ud Eğitimi, Türk Halk Müziği