Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TOLGA ÖZER
Danışman: Barış Karaelma
Özet:
Gerçekleştirilen bu araştırma: İlköğretim ikinci kademe (5. 6. 7. ve 8. sınıflar) müzik
eğitiminde udun kullanılmasına yönelik öğrenci görüşlerini saptamak, ayrıca udun müzik
derslerinde kullanılma durumları, bu durumlarla ilgili gerek öğretmenlerin gerekse de
öğrencilerin sorunlarını ve bu sorunlara ilişkin çözüm yollarını belirlemek üzere
gerçekleştirilmiştir. Araştırma da betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma
doğrultusunda öğrenci görüşlerini almaya yönelik olarak alanında uzman üç öğretim
görevlisinin görüşü alınarak anket formu hazırlanmış, hazırlanan anket formu Şanlıurfa
Viranşehir'de MEB'na bağlı ilköğretim okullarında okuyan öğrencilere ve müzik
öğretmenlerine uygulanmıştır. Anket uygulaması sonucunda, müzik derslerinde ud
çalgısının öğrenciler ve müzik öğretmenleri tarafından nasıl, ne sıklıkla ve ne ölçülerde
kullanıldığı, bununla birlikte öğrencilerin ud çalgısına karşı tutumları tespit edilmiştir.
Araştırma kapsamında yapılan anket uygulaması sonucunda elde edilen bilgiler
doğrultusunda; ud çalgısının öğrenciler ve müzik öğretmenleri tarafından yeterli ve etkin
bir çalgı olarak kabul gördüğü, gerek öğrencilerin gerekse de müzik öğretmenlerinin ud
çalgısının değişik yapıda ki şarkıların öğretiminde ve müziği sevdirmede kullanılabileceği
gibi ders dışı pek çok sosyal etkinlikte de kullanılabilecek etkinlikte bir çalgı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimler : Ud, Ud Eğitimi, Türk Halk Müziği