Türkiye ve İngiltere'deki ilköğretim beden eğitimi dersi öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: YAPRAK KALEMOĞLU

Danışman: MEHMET GÜNAY

Özet:

Araştırmanın amacı, Türkiye ve İngiltere'nin ilköğretim birinci kademe beden eğitimi dersi öğretim programlarının dört temel boyutta (amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci, ölçme ve değerlendirme) öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırma için gerekli veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu yoluyla toplanmıştır. Hazırlanan anket formu, Ankara ve Londra kentlerinde ilköğretim beden eğitimi dersini yürüten öğretmenlere uygulanmıştır. Ankara'da 96'sı sınıf, 11'i beden eğitimi olmak üzere toplam 107 öğretmen araştırmamızda yer almıştır. Londra'da ise ilköğretimin tüm kademelerinde dersler yalnızca sınıf öğretmenleri tarafından yürütüldüğü için 83 kişinin tamamı sınıf öğretmenidir. Anket formu ile birlikte, öğretmenler ile yapılan mülakat ve her iki ülkede de derslere girilerek yapılan gözlem ile elde edilen bulgular desteklenmiştir. Araştırmada genel olarak, Türkiye ve İngiltere'deki eğitim sistemleri yapısı ve amaçları, devletin eğitim üzerindeki rolleri, okullardaki fiziki ortamlar, örgün eğitim kurumlarında beden eğitimi dersleri, tarihi süreç içerisinde gerçekleşen beden eğitimi programı ile ilgili çalışmalar ve yasal düzenlemeler hakkında bilgiler verilmiştir. Araştırma sonucunda, Türkiye açısından genel olarak öğretmenlerin programın amaçları ve içerik boyutuna ilişkin olumlu görüş belirttikleri görülmüştür. Öğretme-öğrenme süreci ile ölçme ve değerlendirme boyutuna ilişkin ifadelerde ise öğretmenler eşit oranlarda gruplaşarak kararsız olduklarını ya da programın bu boyutunun başarılı olduğunu ifade etmişlerdir. İngiltere açısından ise, öğretmenlerin genel olarak programın amaçları, içeriği, öğretme-öğrenme süreci ile ölçme ve değerlendirme boyutlarına ilişkin olumlu görüş belirttikleri görülmüştür. Her iki ülkede de öğretmenlerin programın tüm boyutları ile ilgili yapmış oldukları değerlendirmeler arasındaki ilişkilere bakıldığında ise, İngiltere'deki öğretmenlerin genel olarak tüm ifadelerde Türkiye'deki öğretmenlere göre daha olumlu görüş belirttikleri görülmüştür.