Eğitsel Film Destekli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesinde Akademik Başarı ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyona Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emre GÜVENİR

Danışman: Ezgi Güven Yıldırım

Özet:

Bu araştırmanın amacı ortaokul 6. sınıf Fen Bilimleri dersi Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesi’nin öğretiminde eğitsel film destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına ve fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerine etkisini araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Kahramanmaraş ili, Afşin İlçesi’nde, bulunan bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim gören, toplam 42 öğrenci oluşturmuştur. Bu araştırmada araştırmanın amacına yönelik verileri elde etmek için nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desenden yararlanılmıştır. Verilerin toplandığı katılımcılar uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada yansız atama yöntemi ile (kura ile) deney ve kontrol grupları belirlenmiştir. Çalışmada, veri toplama aracı olarak Yeşiltepe (2019) tarafından geliştirilen “Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesine Yönelik Akademik Başarı Testi” ile Dede ve Yaman (2008) tarafından geliştirilen “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Uygulama sürecine geçilmeden önce veri toplama aracı olarak belirlenen test ve ölçek her iki gruba da ön test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın deney grubunu (N=22) eğitsel film destekli artırılmış gerçeklik uygulamaları ile öğretim yapılan grup, kontrol grubunu (N=20) ise öğretim programında belirtilen öğrenme yöntemi ile öğretim yapılan grup oluşturmuştur. Bu araştırmanın uygulama süreci Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesi’nin işlendiği haftalar süresince devam ettirilmiştir. Daha sonra başarı testi ve motivasyon ölçeği her iki gruba da son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 istatistik analiz programı kullanılmıştır. Öğrencilerin çalışmada kullanılan testlere ve ölçeğe verdikleri yanıtların genel dağılımlarının belirlenmesinde betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Test puanlarına ait merkezi eğilim (mod, medyan ve ortalama) ve merkezi dağılım (standart sapma, çarpıklık ve basıklık, varyans) değerleri rapor edilmiştir. Farklı gruplarda yer alan öğrencilerin ön ve son test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark olup olmadığını tespit etmek için bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Araştırmada yapılan tüm analizlerde anlamlılık düzeyi .05 kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda grupların hem başarı testi ön test puan ortalamaları arasında hem de motivasyon ölçeği ön test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark olmadığı görülmüştür. Bununla birlikte deney ve kontrol grubunda bulunan öğrencilerin çalışma sonrasında Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesi Başarı Testi son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık olduğu bulunmuştur. Son olarak, uygulama sonrası yapılan ölçümlerde grupların Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılık olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Akademik başarı, artırılmış gerçeklik, eğitsel film, motivasyon, güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi