Lise Öğrencilerinin Ders Dışı Sportif Etkinliklere Katılımına Yönelik Ebeveyn Tutum ve Görüşleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aynur Yılmaz

Danışman: Özbay Güven

Özet:

Bu araştırmada, lise öğrencilerinin ders dışı sportif etkinliklere katılımlarına yönelik ebeveyn tutum ve görüşleri incelenmiştir. Ebeveynlerin bu etkinliklere yönelik tutumlarının yönü (olumlu ya da olumsuz) çocuklarının bu etkinliklere katılımını destekleme açısından önem taşımaktadır. Nicel ve nitel yaklaşımların bir arada kullanıldığı karma yaklaşım desenlerinden Açımlayıcı Sıralı Desen ile kurgulanan araştırma, 2014-2015 Eğitim-Öğretim 2. Yarıyılında, Kırıkkale il merkezinde farklı liselerde öğrenim gören 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencilerinin ebeveynleri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel bölümünde evreni Kırıkkale İl Merkezinde çocukları farklı liselerde öğrenim gören toplam 13295 ebeveyn oluşturmuş; örneklemi ise bu kitleyi % 96 güven aralığı ve % 4 hata payı ile temsil eden ve TEOG puanlarına göre küme örnekleme ve sınıf seviyelerine göre tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 772 ebeveyn oluşturmuştur. Araştırmanın nitel bölümünde ise nicel verilerin analizi sonucunda yüksek ve düşük tutum puanlarına sahip olan 14 ebeveyn çalışma grubuna dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak, Yılmaz ve Güven (2015) tarafından geliştirilen Ders Dışı Sportif Etkinliklere Yönelik Ebeveyn Tutum Ölçeği, araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 20 paket programı kullanılmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesinde istatistiksel yöntem olarak t-testi ve ANOVA, Tukey çoklu karşılaştırma, Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ebeveynlerin ders dışı sportif etkinliklere yönelik tutumları; ebeveyn öğrenim durumu, mesleği, aile gelir durumu, çocuk sayısı, spor yapma durumu, öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıf seviyesi, onların ders dışı sportif etkinliklere katılım durumuna göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ebeveyn cinsiyeti ve yaşı, öğrenci cinsiyeti, algılanan akademik başarı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gözlenememiştir. Araştırmanın nitel bölümünde ise; ebeveynlerin ders dışı sportif etkinliklere yönelik olumlu görüşlere sahip oldukları, çocuklarının bu etkinliklere katılımını destekledikleri ve çocukların kişilik gelişimini sağlaması, kötü ortam ve zararlı alışkanlıklardan uzak tutması, akademik başarısını geliştirmesi gibi beklentilerinin olduğu belirlenmiştir