Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Alişen Demirtaş
Danışman: İSKENDER HAKKI SARIGÖZ
Özet:İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği ülkelerde öğrencilerin İngilizce konuşma becerisini geliştirmek maksadıyla yapılan ders içi faaliyetlerden edinilen bilgi ve becerilerin ders sonrasında pekiştirilmesi ve kullanılması için çalışma yapma imkanı verecek ortam sınırlıdır. Diğer taraftan öğrencilerin öğrenme sorumluluğunun kendilerine ait olduğu gerçeği benimsememe durumu da söz konusu olduğu vakit İngilizce öğrenme çalışmaları sonuçsuz kalmaktadır. Bu durum öğretmenin öğrencilere sınıfta mümkün olduğu kadar hedef dilde doğal konuşma ortamı yaratacak görevler vermesi kadar öğrencinin de ders dışında öğrenmenin devam etmesi için çaba göstermesini sağlayacak bir anlayışı kazandırmasını gerektirmektedir. İngilizce öğretmenlerinin, öğrencilerini bir yabancı dilin nasıl öğrenileceği konusunda eğitme yoluyla öğrencilerindeki öğrenme özerkliğini geliştirerek, ve öğrenciler için anlam ifade eden, güncel yaşamları ile ilgili ve ortak çalışma yapabilecekleri görevler vererek bu süreci kolaylaştıracağı düşünülmektedir. Burada, öğrencilere anlamlı gelen görevlerin öğrencinin daha önceki bilgisi ile yeni öğrenilen arasında bir köprü oluşturması yani yapılandırmacı bir görev üstlenmesi ve diğer öğrencilerle birlikte hareket etme gerekliliğini oluşturması önemlidir. Grupla çalışan öğrenciler kendi öğrenmeleri ile birlikte gruptakilerin de öğrenmelerinin sorumluluğunu, yani grup öğrenme özerkliğini kazandıracak bu yapılandırmacı görevleri kolaylıkla yürütebilir. Sadece sınıfta değil sınıf dışında da grupla öğrenme sorumluluğunu üstlenen öğrenciler kendi değerlendirmelerinin yanı sıra gruptaki diğer öğrencilerin de değerlendirmesini yapabilirler. Hedef dilde iletişim kurmak için fırsat yaratma isteği olan bu öğrenme özerkliğine sahip grup üyelerinin konuşma becerilerini geliştirme ihtimalleri de yüksektir. Araştırmacı, öntest-sontest deneysel desende karma yöntemli bir yapıdaki bu çalışma ile, özerk öğrenme, yapılandırmacı ve görev temelli yaklaşımlardan oluşan bir bağlamda grup özerkliğinin yabancı dil öğrenenlerin konuşma becerilerine etkisi olup olmadığını belirlemek için kullanılan yöntemleri içeren bir yaklaşımı sorgulamayı amaçlamıştır. Türkiye'de bir devlet üniversitesinden katılımcılara uygulanan bir anket ve testlerden elde edilen nicel veriler ile geriye dönük grup tartışması ve öğrenme günlüklerinden elde edilen nitel veriler bu varsayımların hayata geçirilip geçirilemeyeceğini belirlemek için değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler; özerk öğrenme, güncel ve interaktif görevler ve grupla çalışma prensiplerinin, başarılı uygulanması halinde, yabancı dil öğrenenlerin konuşma becerilerini geliştirmede etkili olacağını göstermiştir.