Sürdürülebilirlik ilkelerinin mimarlık eğitimine entegrasyonu üzerine bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNE İBRAHİMGİL

Danışman: İDİL AYÇAM

Özet:

Sanayi Devrimi ile başlayan endüstrileşme süreci; enerji, ham madde ve iş gücü ihtiyacını artırarak; hızlı ve bilinçsiz şehirleşmeye, sağlık sorunlarına, çevre problemlerine ve enerji krizine neden olmuştur. Dünyanın geleceğini tehlikeye atan bu problemlerin küresel ölçekte önlemler alınmadıkça çözüme ulaşmayacağının fark edilmesiyle, 1987 yılında Ortak Geleceğimiz Raporu (Brundlant Raporu) yayımlanmış ve ‘sürdürülebilirlik’ kavramı hayatımıza girmiştir. “Doğanın gelecek kuşakların gereksinimlerine cevap verme yeteneğini tehlikeye atmadan, günlük ihtiyaçları temin etmek” olarak tanımlanan sürdürülebilirliğin sağlanması için tüm insanlığa sorumluluk düşmektedir. Yapılaşma faaliyetlerinin dünya üzerindeki hammadde ve enerjinin büyük bir kısmını tüketiyor oluşu, mimarın sorumluluğunu artırmış ve sürdürülebilirlik ilkelerinin mimarlık disiplinine entegrasyonunu kaçınılmaz kılmıştır. Yenilebilir enerjiye ve geri dönüşüme öncelik veren, zararlı atık üretmeyen, insan sağlığına ve çevreye duyarlı bir tasarım yaklaşımı olan sürdürülebilir mimarlığın uygulanması ve gelişmesi; mimarlık eğitimine dahil edilmesi ile mümkün olacaktır. Bu çalışmada, mimarlık okullarının müfredatlarında sürdürülebilirlik kavramının yerini tespit etmek ve bu müfredatların mimarlık öğrencilerinin sürdürülebilirliğe yaklaşımları üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu ortaya koymak amaçlanmıştır. Müfredat analizleri ve öğrenci yaklaşımının tespitinde; sürdürülebilirlik kavramının mimarlık eğitimine entegrasyonu için en uygun ders programını oluşturmayı hedefleyen EDUCATE (Environmental Design in University Curricula and Architectural Training in Europe) projesinden yararlanılmıştır. EDUCATE projesinden edinilen bilgiler ışığında, ülkemizdeki mimarlık okullarının müfredatları sürdürülebilirlik bağlamında kategorize edilmiş ve öğrencilerle anket çalışması yapılmıştır. Sürdürülebilirlik ilkelerinin mimarlık eğitimine entegrasyonu için uygun müfredat alternatifleri değerlendirilmiş ve mimar adaylarının sürdürülebilirliğe yaklaşımları ortaya konmuştur