Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEDA BALABAN
Danışman: Ebru Arıkan Öztürk
Özet:
Trafik yoğunluğundan kaynaklanan sıkışıklık, yoğun olmayan periyotlardaki gereksiz
beklemeler ve zaman kayıpları dikkate alındığında, sinyalize kavşakların gerçek zamanlı
olarak yönetilmesinin önemi daha iyi anlaşılır. Trafik uyarmalı sistemler, gerçek zamanlı
trafik değerlerine göre süre ataması yaptıkları için, gecikmeleri minimuma indiren ve kavşak
performansını artıran, günümüzde yaygın olarak kullanılan sistemlerdir. Bu sistemlerde,
taşıtların geçiş hakkı sıra ve süreleri algılayıcılar (sensörler) tarafından saptanan trafik talep
ve yoğunluklarına göre düzenlenerek daha verimli bir trafik akışı sağlanır. Özellikle yoğun
trafik saatlerinde veya belirli bir yönde aşırı trafik yoğunluğu olan kavşaklarda bu
sistemlerin etkisi daha belirgindir. Bu çalışmada, farklı devre süreleri ve faz düzenlerine
sahip ve sabit zamanlı olarak kontrol edilen sinyalize 4 kavşağın, trafik uyarmalı sinyal
kontrol biçimine dönüştürülmesi sonucunda, taşıt başına düşen ortalama gecikme süresindeki
değişim belirlenmekte, meydana gelen iyileşmelerin yakıt tüketimi ve CO2 emisyonu
açısından sağladığı faydalar tespit edilmektedir.