Anadolu lisesi 10. sınıf öğrencilerinin eylem kimlikleme düzeylerinin akademik başarı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ELİF AYYILDIZ AKYAZ

Danışman: AYHAN URAL

Özet:

Bu araştırmanın amacı Anadolu Lisesi 10. sınıf öğrencilerinin eylem kimlikleme düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi belirlemek ve eylem kimlikleme düzeyinin seçilen bazı değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırmada örneklemi 2016-2017 eğitim öğretim yılında Ankara merkez ilçelerde (Etimesgut, Yenimahalle, Çankaya, Keçiören, Altındağ, Pursaklar, Mamak, Gölbaşı ve Sincan) resmi Anadolu liselerinin 10. sınıfında eğitim gören, çok aşamalı örnekleme yöntemi ile seçilmiş 460 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada iki bölümden oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci bölümde katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 17 madde yer almaktadır. İkinci bölümde ise eylem kimlikleme düzeyindeki bireysel farklılıkları ölçmek için 25 maddeden oluşan Davranış Kimlikleme Formu kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS programı kullanılarak yapılmış olup eylem kimlikleme ile akademik başarı arasındaki ilişkiler, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile, öğrencilerin eylem kimlikleme düzeylerinin demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizleriyle incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre, resmi Anadolu Lisesi 10. Sınıf öğrencilerinin eylem kimlikleme puanları ile akademik başarı not ortalamaları arasında anlamlı ilişkiler olduğu görülmektedir. Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısı verilerine göre, eylem kimlikleme puanı ile akademik başarı notu arasında negatif yönde düşük bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca öğrencilerin eylem kimlikleme puanlarının okul öncesi eğitim alma durumu, annesinin eğitim durumu ve evlerinde kütüphane bulunma durumuna göre anlamlı şekilde farklılaştığı, okul öncesi eğitim almamış, annesi düşük düzeyde eğitim almış (ortaokul mezunu) ve evlerinde kütüphane bulunmayan öğrencilerin eylem kimlikleme puanlarının daha yüksek olduğu söylenebilir. Bununla birlikte öğrencilerin eylem kimlikleme puanları cinsiyet, mezun olunan okul türü, anne ve babanın birlikte veya ayrı olması, babanın eğitim durumu, anne ve babanın çalışma durumu, ailedeki birey sayısı, yaşadıkları evin kime ait olduğu, kendisine ait odasının olup olmaması, mobil cihaz kullanıp kullanmaması, tatile çıkma durumu, sinema ve tiyatroya gidiş sıklıkları ve ailenin ortalama aylık gelirine göre anlamlı şekilde farklılaşmamaktadır.