Öğretmen adaylarının sözel düzeltici dönüte ilişkin inançları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Hale Ülkü Aydın

Danışman: KEMAL SİNAN ÖZMEN

Özet:

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının sözel düzeltici dönüte ilişkin inançlarını, beyan edilmiş davranışlarını ve bu ikisi arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu çalışmada, belirli nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Nitel yöntem olarak öğretmen adaylarının sözel düzeltici dönüte ilişkin inançlarını ortaya çıkarmak için bazı görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın nicel bölümü bir İngilizce öğretmeninin herhangi bir dil sınıfında karşılaşabileceği hatalar içeren 20 durumdan oluşan Hata Düzeltme Durumları Benzetimi'nden gelen veriden oluşmaktadır. Öğretmen adaylarından her bir duruma nasıl ve neden karşılık vereceklerini yazmaları istenmiştir. Bu aracın amacı öğretmen adaylarının beyan edilmiş davranışlarını belirlemektir. Görüşmelerin bulguları öğretmen adaylarının belirli kategorilerdeki görüşlerini ortaya çıkarmıştır: (1) Düzeltilecek Hataları Seçme, (2) Sözel Düzeltici Dönütün Zamanı, (3) Sık Görülen Sözel Hatalar ve (4) Etkili Sözel Düzeltici Dönüt. Hata Düzeltme Durumları Benzetimiyle toplanan verilerin sonuçları aday öğretmenlerin beyan ettikleri davranışlarının öğrencilerin yaşları ve seviyelerine, hatanın türüne (dil bilgisel, sözcüksel ve fonolojik) göre doğruluk ve akıcılık temelli aktivitelerde değiştiğini göstermiştir. Bunlara ek olarak, bulgular öğretmen adaylarının sözel düzeltici dönüte ilişkin inançları ile beyan ettikleri davranışlarının belirli ölçüde uyuşsa da bunların aralarındaki farklılığın daha fazla olduğunu göstermiştir. Bu farklılıklarının çeşitli nedenleri olabilir. Fakat bu çalışmanın bulgularında iki neden ön plana çıkmıştır. Bunlardan biri öğretmen adaylarının deneyim eksiklikleri ve diğeri ise öğretmen eğitimi programındaki uygulama eksikliğidir.