Ortaöğretim Fizik Ders Kitaplarındaki Ölçme ve Değerlendirme Etkinliklerinin PISA Sınavı ile Karşılaştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fizik Eğitimi , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OSMAN TÜRK

Danışman: Mustafa Karadağ

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı; Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından Türkçeye

çevrilerek yayımlanan PISA fen okuryazarlığı sorularının içerik ve yapı bakımından

incelenmesi ve MEB’in ortaöğretim fizik ders kitaplarında yer alan ölçme-değerlendirme

etkinlikleri ile PISA sorularını karşılaştırarak ülkemizin başarı durumunda ölçme ve

değerlendirme yaklaşımının etkisini araştırmaktır. Yapılmış olan bu çalışmada, nitel ve

nicel araştırma yöntemlerinin bir arada yer aldığı “karma yöntem” (Mixed Metod)

kullanılmıştır. Araştırmanın PISA fen okuryazarlığı sorularının içerik, amaç ve

kazanımlarının bakımından değerlendirilmesinde ve MEB’in önerdiği fizik ders

kitaplarındaki ölçme etkinliklerinin değerlendirilmesinde nitel araştırma yöntemlerinden

tarama modeli kullanılmış ve elde edilen verilerin analizi doküman incelemesine göre

yapılmıştır. PISA fen okuryazarlığı sorularında tespit edilen dilbilgisi ve çeviri hatalarının

başarıya etkisinin araştırılması amacıyla PISA Fizik Soruları Uygulama Testi (PFUT)

geliştirilmiştir. Araştırmanın deneysel kısmında “Tek Grup Ön Test-Son Test” deseni

kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde İlişkili Örneklemler için T-Testi (Paired

Samples T-Test)” kullanılmıştır. Araştırmanın deneysel kısmı için amaçsal örnekleme

yöntemi kullanılmış olup, ön test ve son test uygulamaları, Ankara ilinde bulunan iki Fen

Lisesi, bir Anadolu Lisesi, bir Meslek Lisesi ve bir İmam Hatip Lisesi’nde yapılmıştır.

Araştırmadan elde edilen verilerin daha kapsamlı değerlendirilmesi çerçevesinde yirmi

öğrenci ile yarı yapılandırılmış şekilde hazırlanan görüşme formu çerçevesinde görüşmeler

yapılmış ve veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmaya göre; fen okuryazarlığı

sorularının enerji kaynakları, mevcut kullanılan enerji kaynaklarının insana ve çevreye

olan etkileri, hastalıklar ve doğal afetler gibi konulara odaklandığı, MEB’in önerdiği fizik

ders kitaplarında ölçme etkinliklerinin sayıca daha fazlasının yenilenen Bloom

Taksonomisi’nin bilgi birikimi boyutuna göre kavramsal düzeyde olduğu, bilişsel süreç

boyutuna göre ise ölçme etkinliklerinin çoğunluğunun Bloom Taksonomisi’nin alt

basamakları olan uygulama, kavrama ve anlama düzeyinde olduğu, aynı ölçme

etkinliklerinin PISA fen okuryazarlığı yeterlik düzeylerinin ilk dört düzeyinde olduğu ve

fen okuryazarlığı kapsamında incelenen soruların içerik ve kazanım olarak ilköğretim fen

bilimleri ve ortaöğretim fizik öğretim programlarına uygun olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

Ayrıca PISA fen okuryazarlığı sorularında tespit edilen dilbilgisi ve çeviri hatalarının

başarıya etkisinin incelendiği uygulamalarda, sorulardaki mevcut dilbilgisi ve çeviri

hatalarının olduğu durumdaki başarı puanları ile soruların düzeltilmesi sonucu yapılan

uygulamadan elde edilen başarı puanlarının anlamlı bir biçimde farklılık gösterdiği

sonucuna ulaşılmıştır. İncelenen sorulardaki hatalar öğrencilerle yapılan görüşmelerde de

tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda; Türkiye’de uygulanan PISA sınav

sorularının çevirisinde dilbilgisi ve alan uzmanlarının beraber çalışması, fizik ders

kitaplarındaki ölçme etkinliklerinin Bloom Taksonomisi’nin üst basamakları

doğrultusunda gözden geçirilmesi ve merkezi sınavlarda PISA sorularına benzer soruların

yer alması önerilerinde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Fizik eğitimi, PISA, fen okuryazarlığı, ölçme-değerlendirme