Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: TÜMAN AYDEMİR
Danışman: METİN ŞENBİL
Özet:Günümüzde fosil kaynaklı yakıtların hem belli bir rezervlerinin olması, hem de bu yakıtlardan kaynaklanan çevresel kirliliğin azaltılması amacıyla yapılan çalışmalar özellikle ulaştırma sektörü üzerinde yoğunlaşmıştır. Çevresel ve ısıl kirlilik yüz ölçüm olarak sadece dünyanın %1'ini kapsayan şehirler için daha çok hava kirliliği ve daha yoğun enerji tüketimi anlamına gelmektedir. Bu kapsamda daha çevreci ve daha ekonomik alternatif yakıtlar tüketen araçlar geliştirilmiştir. Elektrikli otomobiller ile hibrit otomobiller şimdilik bu araçların öncüleri konumunda olmakla birlikte farklı çalışmalar da devam etmektedir. Bu çalışmada fosil kaynaklı yakıtların rezervleri ve günümüzdeki durumları ile atmosfere ve çevreye verdiği zararlar anlatılmış, elektrikli ve hibrit otomobillere duyulan ihtiyaç verilerle ortaya konulmuştur. Otomobil sanayinin günümüzdeki durumu ile 2015, 2020 ve 2030 yılları için elektrikli ve hibrit otomobillerin sağladığı ekonomik ve çevresel faydalar bazı öngörüler yapılarak incelenmiştir. v Türkiye'de üretilen ilk elektrikli otomobil olan Renault Fluence Z.E. modeli ile Toyoto Pirius hibrit modelinin yakıt giderleri, işletim maliyetleri, emisyon salımları ile şarj edilmeleri durumunda şebekeye olan etkileri incelenmiş, elde edilen değerler benzinli, dizel, LPG'li diğer otomobillerle karşılaştırılmıştır. Bu sonuçlara göre elektrikli otomobiller yıllık ortalama 20 000 km kullanımdan sonra en ekonomik otomobil grubunu oluşturmaktadır.