Öğrenme nesnelerinin matematik öğretiminde akademik başarı, öz-yeterlik algısı, motivasyon ve öğrenme kalıcılığına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: TUĞBA BAĞDAT

Danışman: MEHMET ARİF ÖZERBAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, öğrenme nesnelerinin kullanımıyla gerçekleştirilmiş matematik dersinde 7.sınıf öğrencilerinin akademik başarı, öz-yeterlik, motivasyon ve kalıcılık düzeyleri üzerinde bir etkiye sahip olup olmadığını belirlemektir. Araştırma Çorum ili Alaca ilçesinde bulunan Denizhan Yatılı Bölge Ortaokulu 7. sınıfta öğrenim gören N=43 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın başlangıcında her iki gruba "Akademik Başarı Testi ", "Motivasyon Ölçeği" ve "Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği" ön test olarak uygulanmıştır. 21 öğrenciden oluşan deney grubu öğrencileri ile haftada 4 ders saati olmak üzere toplam 6 haftalık süreçte Öğrenme Nesneleri ile 'Çember ve Daire' ünitesinin öğretimi yapılmıştır. 22 öğrenciden oluşan kontrol grubuyla ise yenilenen ilköğretim programına göre öğrenme nesneleri kullanılmadan öğretim yapılmıştır. Sonrasında "Akademik Başarı Testi ", "Motivasyon Ölçeği" ve "Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği" son test olarak her iki gruba da uygulanmıştır. Uygulama bitiminden 4 hafta sonrasında da "Kalıcılık Testi" uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA (repeated measures) testi kullanılmıştır. Akademik Başarı Testi, Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği, Kalıcılık Testi ve Motivasyon Ölçeğinden elde edilen veriler SPSS 17 istatistik programı ile analiz edilmiştir Elde edilen verilerin analizi sonucunda, öğrenme nesneleri kullanılarak yapılan öğretim ortamlarının, öğrencilerin akademik başarısı üzerinde olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca deneysel işlem sonrası deney grubunda bulunan öğrencilerin öz-yeterlik algıları olumlu yönde yüksek çıkarken, gerçekleştirilen uygulamanın sınırlı da olsa öğrencilerin motivasyonları üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Gerçekleştirilen uygulama, ortaokul düzeyinde ve sınıf ortamında öğrenme nesnelerinin öğretimi zenginleştiren bir unsur olarak kullanılabileceğini göstermek açısından önemlidir.