İnsansız Hava Aracı için İniş Takımı Tasarımı ve Analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, İmalat Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MÜBERRA RÜVEYDA KOÇAK

Danışman: İhsan Korkut

Özet:

Bu tez çalışmasında bir insansız hava aracı için burun ve ana iniş takımlarının yapısal tasarımları yapılmış ve analizleri gerçekleştirilmiştir. Literatür araştırmaları sonucu iniş takımlarıyla ilgili hesaplamalar temel alınarak burun ve ana iniş takımları için tasarımlar yapılmıştır. İniş takımları hava aracının iniş, kalkış ve zemin üzerinde taksi yapmasını sağlayan, hava aracının inişi sırasında oluşan statik ve dinamik yükleri sönümlemeye yarayan mekanik sistemlerdir. İniş takımı, aerodinamik, hidrolik, elektrik ve elektronik gibi mühendislik bilimleri de göz önüne alınarak tasarlanmaktadır. Dikkat edilmesi gereken başka bir konu ise iniş takımının konumudur. İniş takımına etkiyen yükler, hava aracının iniş yapacağı pistin özellikleri, dalış hızı, ön ve arka ağırlık merkezi konumları, tekerlek boyutları gibi parametreler tasarım aşamasında kontrol edilmelidir. Tasarım parametrelerine göre burun ve ana iniş takımları alt bileşenleri boyutlandırılmıştır. Burun iniş takımı ve ana iniş takımları için lastik, jant, iniş takımı çatalı ve aks boyutları belirlenmiştir. Boyutlandırma ile birlikte, alt ve üst kol, amortisör, alt ve üst silindir, alt ve üst destek parça tasarımları yapılmıştır. Üç boyutlu tasarımlar SolidWorks programında gerçekleştirilmiştir. Alt bileşenlerin tasarımları gerçekleştirildikten sonra burun iniş takımı ve ana iniş takımlarının montajları gerçekleştirilmiştir. Analizlerde ANSYS programı kullanılmıştır. Analizler sonucunda, Von-Mises gerilmeleri ve deformasyon değerleri tespit edilerek, akma dayanımına göre emniyet katsayısı belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda tasarlanan iniş takımı parçalarının en olumsuz şartlarda istenilen durumları karşıladığı görülmüştür. Tasarımı yapılan parçaların 1,25-3 emniyet katsayısına göre emniyetli olduğu görülmüş ve literatür doğrulanmıştır. 

Anahtar Kelimeler : İnsansız hava aracı, iniş takımı, CAD, sonlu elemanlar yöntemi