Duyu Eğitimi Programının Korunma ve Bakım Altında Bulunan Bebeklerin Motor Gelişimine Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU AKAGÜNDÜZ

Danışman: Ayşe Belgin Aksoy

Özet:

Bu araştırma, devlet koruması altında olan bebeklerin motor gelişimine “Duyu Eğitimi Programı”nın etkisini incelenmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modellerinden, tekil tarama modeli kullanılmış olup, bir deneysel tarama deseni olan tek gruplu ön test-son test deseni uygulanmıştır. Çalışma grubu, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İzmir İl Müdürlüğüne bağlı Çocuk Evleri Sitesi’nde kalan, 3-6 aylık, 12 bebekten oluşmaktadır. Çalışma grubundaki bebeklere haftada üç gün olmak üzere on iki hafta boyunca “Duyu Eğitimi Programı” verilmiştir. Araştırmada, bebeklere ilişkin genel bilgileri toplamak amacı ile Kişisel Bilgi Formu, “Duyu Eğitimi Programının” etkisini değerlendirmek amacı ile de Denver II Gelişimsel Tarama Testi kullanılmıştır. Duyu Eğitimi Programı uygulaması kapsamında yapılan ara değerlendirmeler ile bebeklerin gelişimsel ilerleme durumu değerlendirilmiş ve sonuçlar grafiklerden oluşan şekillerle ortaya konmuştur. Ayrıca, elde edilen verileri analiz etmek için SPSS 20 (Statistical Program for Social Sciences) paket programı kullanılmış ve verilerin normal dağılım göstermediği saptanmıştır. Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi (Wilcoxon Signed Ranks Test) ile grup içi karşılaştırmalar yapılmış ve sonuç olarak, ince ve kaba motor gelişim ön test ve son test ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu (p<0.05) saptanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Duyu eğitimi, Motor Gelişim, Korumaya Muhtaç Çocuk, Kurum Bakımı