Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: MEHMET ARİF YORGANCILAR
Danışman: ÖZGÜR ANIL
Özet:Dinamik yüklerin yapı ve yapı elemanları üzerindeki etkisi üzerine pek çok araştırma bulunmamaktadır. Çarpma-çarpışma yükleri de bu dinamik etkilerdendir. Çarpma-çarpışma yükleri yapının kullanım amacına göre önem arz etmektedir. Büyük dalga etkilerinin veya yüzen buz kütlelerinin olduğu açık deniz (offshore) yapıları, baraj kretleri, dolusavak köprüleri, tren ve benzeri ağır yüklü taşıma araçlarının güzergahlarındaki üst geçit, köprü ve bunlara ait taşıyıcı ayaklar ile patlama, bombardıman ve benzeri etkileri durdurmak için yapılmış yapılar; bu çarpma-çarpışma risklerinin sıklıkla görülebileceği yerlere örnek olarak sayılabilirler. Bu yüklerin, yapı elemanları üzerindeki etkilerini gözlemlemek için pek çok deneysel yöntem mevcuttur. Bu yöntemlerden biri de serbest ağırlık düşürücü sistem kullanılmasıdır. Bu çalışma kapsamında; 50 mm*50 mm*750 mm boyutlarında ve 100 mm*150 mm*750 mm boyutlarında toplam 12 (oniki) adet kiriş numunesi imal edilmiştir. Üretilen kirişlerde üç farklı beton karışımı kullanılmıştır. Her iki boyut için normal dayanımlı, yüksek dayanımlı ve Lif takviyeli (PVA-Polyvinyl Alcohol Fiber) Çimento Esaslı Kompozit (ECC) beton betonarme kirişler tasarlanmıştır. Üretilen kirişler; 500 mm, 750 mm, 950 mm, 1230 mm ve 1470 mm düşü yüksekliklerinden serbest ağırlık düşürülerek test edilmiştir. Yapılan deneysel çalışma sonucu; ivme-zaman, yük-zaman, yük-deplasman ilişkileri ile ilgili veriler elde edilmiş olup, her bir düşü sonrası çatlak gelişimi ve kiriş üzerindeki deformasyon gözlemlenmiştir. Yapılan çalışma sonrasında üç farkı beton türü kullanılarak üretilen betonarme kirişlerin çarpışma davranışları birbiri ile karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır.