Mimari tasarım eğitiminde karşı etkileşimli animasyon tekniklerinin kullanımı üzerine deneysel bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: DİLNUR DEMİR

Danışman: ARZU ÖZEN YAVUZ

Özet:

Mimari tasarım eğitiminde geleneksel tasarım ve ifade araçları olan kağıda çizmek ve maket üretmek gibi uygulamalar günümüzde halen devam etmektedir. Bilgisayar teknolojileri ise yardımcı araçlar olarak kullanılmaktadır. Bu karma (hibrid) eğitim sistemi, bilgisayar teknolojilerine geçiş süreci olarak görülmektedir. Bilgisayar teknolojilerinin mimari tasarım eğitiminde kullanılması ile birlikte, öğrenciler çalışmalarını modelleme programları kullanarak gerek iki boyutlu çizim, gerekse üç boyutlu modeller üzerinden yapabilmekte, karşı etkileşimli animasyon teknikleri kullanarak fotogerçekçi görsel araçlar ile simülasyon ortamlarını kullanabilmekte ve sanal gerçeklik yazılımları kullanarak çalışmalarını birebir deneyimleyebilmektedir. Bu tez çalışması kapsamında karşı etkileşimli animasyon tekniklerini kullanarak tasarım eğitimine yeni başlayan öğrencilere tasarım ilkelerinin, temel kavramların öğretilmesi ve mekanın algılanmasındaki etkisini araştırmak, mimari tasarım eğitimine farklı bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmıştır. Bu bağlamda geleneksel ifade araçları, bilgisayar destekli tasarım araçları, fotogerçekçi simülasyon yazılımları ve sanal gerçeklik ifade araçlarının tasarımda kullanımı ve karşılaştırması yapılmıştır. Gazi Üniversitesi Mimarlık Bölümü öğrencileri ile birlikte, bir eğitim öğretim yarıyılı boyunca devam eden bir alan çalışması yapılmıştır. Alan çalışması kapsamında dört ifade aracının alan karşılaştırması yapılmıştır. Sonuç olarak bu teknolojilerin kullanılmasıyla birlikte bilgisayar ortamı sadece bir ifade aracı olmaktan çıkıp deneyimlenebilen bir araç ya da bir ortam olmaya başladığı ve sağladığı kolaylıklar ve üstün nitelikleri nedeniyle mimarlık eğitiminde bilgisayar teknolojilerin kullanımına geçisin zorunlu olduğu görülmektedir.