Yükseköğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri İle Akademik Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Kırklareli Üniversitesi Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BÜRO YÖNETİMİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Berrak Deniz Değer

Danışman: Hakan Koç

Özet:

Yükseköğretim kurumlarının temel amaçlarından biri de çalışma yaşamının en önemli

kaynaklardan biri olan insanı, yeterli düzeyde bilgi, birikim ve yeterliliğe sahip olarak

yetişmesine imkan sağlamaktır. Üniversiteler öğrencilerine sadece akademik olarak değil

sosyal açıdan da yeterli donanıma sahip birey olarak yetiştirerek, öğrencilerin kendilerini

sürekli geliştirmelerine imkan tanıyacak bir ortam oluşturmalılardır. Öğrenci tatmini her

geçen yıl kurumlar açısından daha da öneme sahip olmaktadır. Günümüz rekabet

koşullarında üniversitelerin bu sürece dahil olmamaları imkansızdır. Çünkü öğrenci tatmini

beraberinde akademik başarı, öğrenci devamlılığı ve sürekliliğini getirdiği düşünülmektedir.

Nitekim bu çalışmada da üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile tatmin düzeyleri

arasında ki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın evrenini Kırklareli

de öğrenim gören tüm yükseköğretim öğrencileri oluştururken, evrenin tümüne ulaşma

sınırlılığı nedeniyle evren içerisinden random yöntemiyle örneklem seçilmiştir. Elde edilen

bulgularının analizi ise frekans, ortalama, standart sapma puanları ile Independent Samples

t testi ve One Way-ANOVA analizleri ile gerçekleştirilmiştir. İstatistik işlemlerinde

anlamlılık p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmada Bakan ve Büyükbeşe (2004)

tarafından yapılan çalışmadan yararlanılarak, veri toplama aracı olarak anket formundaki

ifadeler ile öğrencilerin tatmin düzeyleri ile akademik başarıları arasında ki ilişki

belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin tatmin boyutları ile akademik

başarı ortalamaları arasındaki ilişkiye bakılmış olup, p<0,01 önem düzeyinde anlamlı bir

ilişki tespit edilmiştir. İlişkinin şiddetinin ise r=,377 olduğu görülmektedir. Gerçekleştirilen

analizde bulunan korelasyon katsayının anlamlılığının yüksek olduğu (p=0,000)

gözlenmektedir.

Anahtar Kelimeler: Tatmin, Öğrenci Tatmini, Öğrenci Başarı