Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: MEHMET TEMİZKAN
Danışman: BİLAL ATASOY
Özet:Bu çalışmanın temel amacı, Lego Mindstorms® NXT robot kitinin eğitim materyali olarak kullanıldığı bilimsel çalışmalardaki eğilimleri araştırmak ve yayınların ülkeye, uygulama yapılan okul düzeyi/türüne, yıllara, derslere ve çalışma türüne göre dağılımlarını belirlemektir. Doküman analizi metodu kullanılan bu çalışma kapsamında İngilizce ve Türkçe dillerinde yayınlanmış 163 yayın incelenmiş ve çalışmanın örneklem seçim kriterlerine uygun 48 yayın analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında incelenen yayınlar, yayın yılı, yapıldığı ülke, örneklem sayısı, metot, yayın türü, ilgili ders, ders türü, uygulamanın gerçekleştirildiği okul düzeyi ve bilimsel çalışma türlerine göre kodlanmış ve analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, 15 adet bildiri, 23 adet makale, 6 adet yüksek lisans tezi ve 4 adet doktora tezi yapılmıştır. Yayınların yaklaşık yarısında araştırmacılar nicel araştırma teknikleri kullanmışlardır. Çalışma kapsamında incelenmiş yayınların tümünde Lego Mindstorms® NXT'nin bağımlı değişken/ler üzerinde olumlu yönde etkisine yönelik sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmacılar, uygulama yapmak üzere en çok ortaokul düzeyini tercih etmişlerdir. Bulgulara göre en çok yayın 2012 yılında yapılmıştır. Son olarak, disiplinler arası çalışmalar, Lego Mindstorms® NXT robot kitinin eğitim materyali olarak kullanıldığı uygulamalarda en çok tercih edilmiş alandır.