Akademisyenlerde örgütsel bağlılık ve iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: SERMİN AĞRALI ERMİŞ

Danışman: BELGİN GÖKYÜREK

Özet:

Bu araştırmada, üniversitelerin beden eğitimi ve sporla ilgili bölümlerinde görev yapan akademisyenlerin iş tatmini ve örgütsel bağlılık düzeylerinin belirlenmesi ile aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çerçeveden hareketle tarama modelinde olan çalışmanın amacına uygun olarak 3 bölümden oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci bölümde katılımcıların demografik özelliklerini ortaya çıkarmak için araştırmacı tarafından kişisel bilgi formu geliştirilmiştir. Diğer iki kısımda ise iş tatmini için 20 sorudan oluşan Minesota iş tatmini ölçeği ve Meyer ve Allen (1997) tarafından geliştirilen 18 sorudan oluşan örgütsel bağlılık ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde istatistikî yöntem olarak frekans, yüzde dağılımları, ikili gruplar için İndependent Samples t testi, çoklu gruplar için One Way-ANOVA analizleri ve ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; iş tatminine yönelik olarak, erkek akademisyenlerin kadın akademisyenlere, evlilerin ise bekarlara daha yüksek iş tatmini düzeyine sahip oldukları, akademik ünvanın önemli bir etken olduğu belirlenmiştir. Örgütsel bağlılık bileşenlerine yönelik olarak; akademisyenlerin genel örgütsel bağlılıklarının yüksek olduğu, erkeklerde duygusal bağlılık, kadınlarda ise devam bağlılığı ve normatif bağlılığın önplana çıktığı, ünvan yükselirken duygusal ve normatif bağlılık yükseldiği fakat devam bağlılığının düştüğü saptanmıştır. Araştırma grubunda yer alan Güneydoğu ve Karadeniz bölgelerindeki üniversitelerde görev yapan akademisyenlerin normatif bağlılıklarının düşük olduğu ve başka bir bölgede çalışma isteklerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. İş tatmini ile örgütsel bağlılık bileşenleri arasındaki korelasyona göre; akademisyenlerin duygusal bağlılıkları arttıkça, iş tatminlerinin de arttığı görülmektedir.