Fizik öğretmenlerinin akran öğretimi hakkında bilgi sahibi olma durumları ve tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fizik Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLSÜM SAYIN

Danışman: Yasin Ünsal

Özet:

Bu araştırmada, fizik öğretmenlerinin akran öğretimi tekniğinin kullanımına yönelik bilgi sahibi olma durumları ve tutumlarıyla, bu tutumlarına; cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, akran öğretimi hakkında bilgi sahibi olma, akran öğretimi yöntemi ile öğretim gerçekleştirilmesi ya da akran öğretimi yöntemi ile işlenen bir derse katılma gibi değişkenlerin etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı Ankara İli Merkez İlçelerindeki çeşitli (Anadolu Lisesi, Fen Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve Anadolu İmam Hatip Lisesi) türdeki devlet okullarında görev yapan toplam 136 fizik öğretmeni (N=136) katılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı, durum tespiti niteliğindeki bu nicel çalışmada, araştırma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden “kolay ulaşılabilirlik” örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, Çirkinoğlu-Şekercioğlu (2011) tarafından geliştirilen “Akran Öğretimi Tutum Anketi” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Akran Öğretimi Tutum Anketi 27 maddelik iki bölümden oluşmaktadır. Anketin birinci bölümü, 5’li Likert tipinde 15 olumlu 11 olumsuz toplamda 26 maddeden oluşmaktadır. Anketin ikinci bölümü ise fizik öğretmenlerinin akran öğretimi tekniği ile ilgili genel görüş, düşünce ve değerlendirmelerini yazabilecekleri bir açık uçlu madde içermektedir. Akran Öğretimi Tutum Anketi; “yararlılık”, “ilgi” ve “anlaşılırlık” olmak üzere üç ana faktörde toplanmaktadır. Kişisel Bilgi Formu ise araştırmaya katılan fizik öğretmenlerinin cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, akran öğretimi tekniğine yönelik bilgi sahibi olma, akran öğretimi yöntemi ile öğretim gerçekleştirilmesi ya da akran öğretimi yöntemi ile işlenen bir derse katılma değişkeni açısından durumları hakkında bilgi elde etmek amacıyla kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizi SPSS 23.0 istatistik yazılım programı ile sağlanmıştır. Verilerin analiz sürecinde öncelikle verilerin normal dağılım gösterip göstermediği belirlenerek elde edilen bulgular doğrultusunda, parametrik ya da non-parametrik testlerin kullanımına karar verilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, çalışmaya katılan fizik öğretmenlerinin “Akran Öğretimi Tutum Anketi” anket geneli ortalama puanlarının “katılıyorum” düzeyinde olmasına rağmen; anketin “yararlılık”, “ilgi” ve “anlaşılırlık” boyutlarında elde edilen ortalama puanların beklenen düzeyin altında olması, üzerinde düşünülmesi gereken bir durumdur. Çalışmaya katılan fizik öğretmenlerinin akran öğretimine ilişkin tutumları, yaş ve öğrenim düzeyi değişkenleri açısından farklılık göstermezken, cinsiyet değişkeni açısından “İlgi” alt faktörü bağlamında erkek öğretmenler lehine çalışmaktadır. Bununla birlikte fizik öğretmenlerinin akran öğretimine ilişkin tutumları, akran öğretimine yönelik bilgi sahibi olma, akran öğretimi yöntemi ile öğretim gerçekleştirilmesi ya da akran öğretimi yöntemi ile işlenen bir derse katılma değişkeni açısından farklılık göstermektedir. Elde edilen bulgular ışığında, fizik derslerinde akran öğretimi tekniğinin kullanımına yönelik tespit edilen sorunların çözümüne yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Fizik öğretmenleri, fizik dersi, akran öğretimi, tutum.