İlkokula Devam Eden Üstün Yetenekli Çocukların Problem Çözme Becerilerine Eğitimin Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rıdvan Karabulut

Danışman: ESRA ÖMEROĞLU

Özet:

Bu araştırma İlkokul 1. Sınıfa devam eden üstün yetenekli çocuklara problem çözme becerisi kazandırılmasında eğitimin etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Problem çözme eğitimi programının ilkokul 1. Sınıfa devam eden çocukların problem çözme beceri kazanımına etkisi öntest, sontest ve kontrol gruplu deneysel desenle incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri İl merkezinde bulunan özel bir okula devam eden ilkokul 1. Sınıfa devam eden üstün yetenekli çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 15 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Genel Bilgi Formu ve üstün yetenekli çocuk aday belirleme formu ve Ömeroğlu ve ark(2004) tarafından geliştirilen Problem Çözme Ölçeği ile Wisc-R testi kullanılmıştır. Problem çözme eğitimi programı 36 oturumdan oluşmaktadır. Eğitim programı 12 hafta boyunca haftada üç gün araştırmacı tarafından çalışma grubuna uygulanmıştır. Problem çözme eğitminin çocukların problem çözme becerisine etkisini incelemek için Mann-Whitney U Testi, bağımlı gruplarda karşılaştırma yapmak için ise Wilcoxen işaret testi uygulanmıştır. Anlamlılık seviyesi olarak 0,05 alınmıştır. Eğitimin kalıcılığını belirlemek amacıyla eğitim programı tamamlandıktan üç hafta sonra çalışma grubunda yer alan çocuklara Problem Çözme Ölçeği tekrar uygulanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda Problem Çözme Eğitimi Programının çocukların problem çözme becerisi kazanmasında etkili olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucuna göre üstün yetenekli sınıf öğretmenlerine ve araştırmacılara yönelik öneriler sıralanmıştır.