Fiziksel Etkinlik Kartlarının Öğrencilerin Sportmenlik Davranışlarına ve Sosyal Beceri Düzeylerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatih SÜLÜN

Danışman: Yaprak Kalemoğlu Varol

Özet:

Bu araştırmada fiziksel etkinlik kartlarının ortaokul öğrencilerinin sportmenlik davranışlarına ve sosyal beceri düzeylerine olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinde devlet okulunda öğrenim gören 142 kız, 117 erkek toplamda 259 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada ön-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu basit seçkisiz yöntem ile uygulama ve kontrol olmak üzere 2 gruba ayrılmıştır. Uygulama grubuna 8 hafta boyunca haftada 1 gün 2 ders saati olmak üzere fiziksel etkinlik kartları, kontrol grubuna ise normal müfredat işlenmiĢtir. Araştırmada yer alan öğrencilerin sportmenlik davranışlarını ve sosyal beceri düzeylerini belirlemek için Koç (2013) tarafından geliştirilen iki alt faktör 22 maddeden oluşan “Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği (BEDSDÖ)”, Kocayörük Yaya (2000) tarafından geliştirilen 20 maddeden oluşan “Sosyal Beceri Ölçeği (SBÖ)” ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” uygulama ve kontrol grubuna ön-son test olmak üzere araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Analize geçmeden önce veri seti normallik varsayımı açısından incelenmiş ve normal dağılım göstermiştir. Uygulama ve kontrol gruplarında yer alan katılımcıların ön-son test puanlarını karşılaştırırken bağımsız örneklem t testi, ön test puanları ile son test puanları arasında anlamlı farklılık olup olmadığını incelemek için ilişkili örneklem t testi kullanılmıştır. Aynı zamanda uygulama v vi ve kontrol grubunda yer alan katılımcıların ön-son test puanları arasındaki farklılık cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre incelenmiştir. Analizler SPSS paket programında yapılmış ve anlamlılık düzeyi α=0,05 olarak belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde uygulama ve kontrol grubunun sportmenlik davranışlarına ait ön-son test puanlarının karşılaştırılmasına bakıldığında son test puanlarında NDK, PDS ve sportmenlik toplam boyutlarında anlamlı düzeyde düşüş olduğu görülmüştür (p<0.05). Hem uygulama hem de kontrol grubu açısından sportmenlik davranışlarında cinsiyet değişkenine göre kızlar, sınıf değişkenine göre 5. sınıflar lehine anlamlı farklılıklar görülmüştür (p<0.05). Uygulama grubunun sosyal beceri düzeylerine ait ön-son test puanlarının karşılaştırılmasına bakıldığında anlamlı düzeyde farklılaştığı müdahale sonrasında sosyal beceri puanlarında artış olduğu görülmüştür (p<0.05). Kontrol grubunun sosyal beceri düzeylerine ait ön-son test puanlarının karşılaştırılmasına bakıldığında ise herhangi bir farklılık görülmemiştir. Hem uygulama hem de kontrol grubu açısında sosyal beceri düzeylerinde cinsiyet değişkenine göre kızlar lehine anlamlı farklılıklar görülmüştür (p<0.05). Uygulama grubunda yer alan öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinde sınıf değişkenine göre 5. sınıflar lehine anlamlı farklılıklar görülmüştür (p<0.05). Fiziksel etkinlik kartlarının ortaokul öğrencilerinin sportmenlik davranışlarını olumsuz etkilediği, sosyal beceri düzeylerini ise olumlu yönde geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Fiziksel Etkinlik Kartları, Sportmenlik, Sosyal Beceri