Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Neris Taymaz
Danışman: İskender Hakkı Sarıgöz
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışma, bir vakıf üniversitesinin İngilizce Öğretmenliği bölümündeki bir yazma becerileri dersi kapsamında, yazma sınıflarında genellikle eksik olan iş birliği fırsatlarını öğrencilere akran desteği yoluyla sunmayı amaçlamıştır. Bu doğrultuda öncelikle, akran değerlendirme görevlerinde kullanılmak üzere, hem öğrenci hem de öğretim üyesi için bir analitik dereceli puanlama anahtarı geliştirilmiştir. Geçerlik ve güvenilirlik analizleri tamamlanmıştır. Akran desteğinin İngilizce Öğretmenliği bölümünde okuyan öğrenciler üzerindeki etkilerini ölçmek amacıyla hem nicel hem de nitel araştırma tekniklerinden yararlanılmıştır. Nicel verilerin toplanmasında, tek gruplu tekrarlı ölçümler araştırma deseni takip edilmiş ve ön, orta, ve son yazma performansı testleri uygulanmıştır. Öğrencilerin demografik özelliklerinin yazma becerilerinin geliştirilmesindeki rolü de sorgulanmıştır. Akran desteği prosedürlerinin etkililiği, bir başka bakış açısı olan derlem temelli hata analizi yolu ile de araştırılmıştır. Ön ve son test derlemleri, öğrencilerin paragraflarının birleştirilmesi ile oluşturulmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilere özel bir hata taksonomisi hazırlanmıştır. Derlemler, derlem açımlamasını mümkün kılan UAM CorpusTool programına yüklenmiş ve hata etiketlemesi yapılmıştır. Nitel veriler, öğrencilerin uygulanan akran desteği aktiviteleri hakkındaki görüşlerini gün yüzüne çıkartmak amacıyla, yarı yapılandırılmış odak grup görüşmeleri ile toplanmıştır. Odak grupları, araştırmanın işbirlikçi doğasına uygun olduğu için tercih edilmiştir. Sonuçlar, akran desteğinin öğrencilerin yazma becerilerine olumlu katkılarda bulunduğunu açığa çıkarmıştır. Tekrarlı olarak ölçülen öğrenciler, ön-testten orta-teste, orta-testten son-teste, ve ön-testten son-teste, puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir artış göstermişlerdir. Buna paralel olarak, derlem temelli hata analizi sonuçlarına göre, uygulamadan sonra öğrencilerin toplam hata sayılarında istatistiksel olarak anlamlı bir düşüş meydana gelmiştir. Ön-test derleminde karşılaşılan hataların tipleri de değişiklik göstermiştir. Cinsiyet, algılanan dil seviyesi veya daha önce bir yazma dersine katılmış olma durumu, yazma başarısını tahmin etmede anlamlı bir rol oynamamıştır. Son olarak, görüşmelerin çözümlenmesi için yürütülen tematik analiz sonuçları, öğrencilerin akran desteğinden geri bildirimler sayesinde hataları daha kolay fark etme, değerlendirirken öğrenme veya gelecek öğretmenlik planlarını şekillendirme gibi birçok açıdan fayda sağladıklarını ortaya koymuştur. Yetersiz veya yanlış akran geri bildirimleri gibi, süreç boyunca karşılaşılan zorluklar da öğrenciler tarafından dile getirilmiştir. Bu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenmede sosyal yapılandırmacılık teorisinin prensiplerini içinde barındıran akran desteği prosedürlerinin etkililiğini ölçerek, akran değerlendirme görevleri için özel olarak geliştirilmiş analitik bir dereceli puanlama anahtarı sağlayarak ve son olarak akran işbirliğinin etkilerine derlem temelli bir bakış açısıyla yaklaşarak, farklı boyutlarda literatüre katkıda bulunmayı amaçlamıştır.
Anahtar Kelimeler : Akran desteği, Analitik dereceli puanlama anahtarı, Yazma becerileri, Derlem temelli hata analizi