Sezgiye dayalı fizik soruları ve deneylerinin, öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: ZAFER BAL

Danışman: SELMA MOĞOL

Özet:

Bu araştırma, ortaöğretim seviyesinde verilen fizik dersinde sezgiye dayalı fizik (SDF) soruları ve deneylerinin kullanılmasının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisini incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu çalışma, kontrol gruplu ön test-son test modeline uygun yarı deneysel bir çalışmadır. Üç öğrenci grubu ile yapılan bu araştırma, Ankara'da bulunan bir özel lisede yürütülmüştür. 60 öğrenci ile yapılan 5 haftalık çalışma süresinde bir deney grubu, iki de kontrol grubu oluşturulmuştur. Sınıflar tesadüfi örneklem yöntemiyle, 11 sınıflardan 3 şube deney ve kontrol gruplarına atanmıştır. Araştırmada iki farklı öğretim yöntemi kullanılmıştır. Bunlar; (1) sezgiye dayalı fizik (SDF) soruları ve deneyleri eşliğinde ders anlatımı ve (2) geleneksel öğretim yöntemi. Çalışmada ilk olarak, elektrik akımı konusu ile ilgili başarı testi ve sezgiye dayalı fizik soruları geliştirildi. Daha sonra ilgili deneyler tasarlandı ve Taşlıdere (2002) tarafından hazırlanan tutum ölçeği elektrik konusuna uyarlandı. Başarı testinin oluşturulmasında, Milli Eğitim Bakanlığının lise müfredatı ve okutulan kitaplar göz önüne alındı. Başarı testi, 2009-2010 öğretim yılı ilkbahar döneminde Ankara'daki bir özel okulda okuyan ve konuyu bilen 50 öğrenciye pilot çalışma olarak uygulandı. Tez danışmanının fikirleri doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapıldı. Deneysel çalışmaya başlamadan önce yapılan fizik başarı testi (FBT)'ine verilen cevaplardan, testin güvenirliği 0,80 olarak hesaplandı. Deney ve kontrol grupları, son testten toplanan verilerle karşılaştırıldı. SDF soruları ve deneyleri eşliğinde yürütülen derslerin daha fazla ilgi çektiği, öğrenci başarısını artırmada ve tutumlarını olumlu değişiklik yapmada etkili olduğu görüldü.