Matematik Öğretmen Adaylarının Deneyim Fırsatları aracılığıyla farkındalıklarının incelenmesi: Polinom Kavramı Bağlamı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESRA SELCEN YAKICI TOPBAŞ

Danışman: Ziya Argün

Özet:

ÖZ


Bu çalışmanın amacı polinom kavramı ile ilgili ortaöğretim matematik öğretmen

adaylarına sunulan bazı deneyim fırsatları aracılığıyla öğrenci düşünmelerine, öğrenme ve

öğretme sürecine dair farkındalıklarının incelenmesidir. Bu fırsatlar; polinom kavramı ile

ilgili öğretmen adaylarına sunulan video-kaydı incelemeleri, sınıf içi öğretime ait

senaryoları incelemeleri ve öğretmenlik uygulaması dersi sürecindeki deneyimlerdir.

Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 14 hafta boyunca

gerçekleşmiştir. Araştırma, amacı doğrultusunda öğretmen adaylarının her bir deneyim

fırsatı sürecindeki farkındalıklarının derinlemesine incelenmesi adına nitel araştırma

metotlarından durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın durumlarını ve

katılımcılarını Ankara ilindeki bir devlet üniversitesinde öğrenim gören dört lise matematik

öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar belli kriterler göz önünde buldurularak, ölçüt

örnekleme yöntemine göre ve gönüllük esas alınarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri,

her bir deneyim fırsatı sürecinde bireysel ya da grup görüşmelerinin video kayıtları, ses

kayıtları, öğretmen adaylarının araştırma boyunca deneyim fırsatları süreçlerine dair

deneyimlerini paylaştıkları günlükler ve öğretmen adaylarının sınıf içi uygulamaları

sürecinin video kaydının yanı sıra araştırmacının gözlem notları aracılığıyla toplanmıştır.

Öğretmen adaylarının farkındalıklarının dikkat etme ve karşılık vermeye karar verme

bileşenlerine ait veriler içerik analizi, yorumlama bileşenine ait veriler ise betimsel analiz

(literatürde bulunan temalar çalışmaya uyarlanarak) yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmada

elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının her bir deneyim fırsatı sürecindeki

farkındalıkları, öğrencilerin matematiksel düşünmeleri, öğretmenin pedagojik yaklaşımı,

kavramın matematiksel yapısı ve öğretimi bağlamındaki yapısı şeklinde üç ana başlıkla

kategorilendirilmiştir. Öğretmen adaylarının yorumlama yaklaşımlarının; dikkat ettikleri

birim fikirlere, dikkat ettikleri birim fikirlere dair deneyimlerine, donanım ve genel

tecrübelerine göre şekillendiği tespit edilmiştir. Ayrıca, çalışmada “karşılık verme” ve

“karşılık vermeye karar verme” bileşenlerine ait bulguların adayların özellikle öğrencilerin

matematiksel düşünmeleri ve öğretmenin öğrencilere verdiği karşılıklara dikkat ettiği


7


durumlardan elde edildiği görülmektedir. Öğretmen adaylarının sınıf içi uygulamalarında

öğrencilerin düşünmesini sorgulayıcı şekilde karşılık vereceğine dair bulgulara ulaşılmıştır.

Araştırmada ilk önce sunulan gerçek sınıf içi ders videosunun adayların öğrencilerin

polinom kavramı üzerine matematiksel düşünmelerini detaylı incelemeleri üzerine bir

yönerge niteliğinde olduğu ve diğer deneyim fırsatlarında da dikkat ettikleri durumları

tetiklediği düşünülmektedir. Adayların farkındalıklarının bu deneyim fırsatları süreçlerine,

alan bilgilerine ve bu süreçlerdeki psikolojik durumlarına göre farklılık gösterdiği, ancak

çalışmanın uzun soluklu olması nedeniyle adayların farkındalık eğilimlerine (matematiksel

düşünme, matematiksel dil kullanımı, öğretmenin pedagojik yaklaşımı, vb.) dair de genel

bir izlenim edinilmiştir.