Hazırlıksız konuşma becerisinin B1 seviyesinde kazandırılmasına yönelik yaratıcı drama temelli bir süreç önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ÖZNUR KOCABAŞ

Danışman: BAŞAK UYSAL

Özet:

Bu çalışmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B1 seviyesindeki öğrenciler için yaratıcı drama temelli bir süreç geliştirilmiştir.Türkçenin yabancı dil olarak öğrenilmesinde ve öğretilmesinde yaratıcı dramadan etkin olarak yararlanmanın, gerek yapılan işte arzulanan hedefe daha pratik şekilde ulaşmanın gerekse alanın kendi içerisindeki üretkenliğini sağlamada çok faydalı olacağı açıktır. İşte bu yüzden eğitimde yaygın kullanılan yaratıcı drama, yabancılara Türkçe öğretiminde bir sistem çerçevesinde incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, drama öğretim tekniğinin yabancı dil öğrenen B1 seviyesindeki öğrencilerin hazırlıksız konuşma becerisinde kelime öğretimine ve öğrencilerin kelime öğrenmeye yönelik tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma modelde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen konuşma becerisi değerlendirme formu kullanılmıştır. Araştırma Ankara Üniversitesi TÖMER bünyesinde eğitim gören 7 kişilik B1 seviyesindeki öğrenci grubuyla gerçekleştirildikten sonra sonuçlar 3 uzman tarafından değerlendirilmiştir. Bu çalışmada, önce ön test uygulaması yapılarak B1 seviyesindeki bireylerin konuşma becerisi seviyeleri tespit edildi. Süreç içerisinde 10 atölye uygulaması yapılıp son test uygulanmıştır. Çalışma Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde hazırlıksız konuşmanın geliştirilmesine faydalı olacak yaratıcı drama temelli etkinliklerin belirlenmesi için yapılmıştır. Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara bakıldığında Yaratıcı drama öğretim tekniğinin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ve hazırlıksız konuşmaya olumlu etkisi olduğu söylenebilir. Bu bağlamda Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreten birey, bu süreçte diyaloglara önem vermeli, gerekirse çalışma kitabının dışında faydalı olabilecek konuşma metinlerinden faydalanmalıdır. Elindeki materyalleri zenginleştirmelidir. Diyalogları yaratıcı dramaya uygulayacak şekilde öğrencilerin dikkatlerini konuya çekmeli ve öğrenmeyi hızlandırmalıdır.