Veli toplantılarına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Fenomenolojik bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKNUR KAÇAR

Danışman: Melek Çakmak

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, ilkokullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin, veli toplantılarına yönelik görüşlerini betimlemektir. Fenomolojik desende hazırlanan bu araştırmada veriler görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ili Yenimahalle ilçesi Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında görev yapan ve rastlantısal olarak belirlenen 94 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veriler üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada sınıf öğretmenleri, veli toplantılarının temel amacının genel olarak veli eğitimi olduğu, çocukların gelişimi için veli toplantılarının gerekli olduğu, veli toplantılarının veliler ile iletişim kurma ve öğrencilerle ilgili ortak kararlar alma yönünde önemli olduğu; öğretmene veli ve öğrenciyi tanıma, velilerle iletişim kurma ve kendini ifade etme; velilere çocukların eğitimi ile ilgili bilgi edinme, öğrenciye ise başarı ve kişilik gelişimi açısından olumlu yararlar sağladığı yönünde görüşler belirtmişlerdir. Araştırma sonuçları aynı zamanda sınıf öğretmenlerinin veli toplantılarını, iletişim ve işbirliği aracı olarak algıladıklarını, veli toplantılarının gerekli olduğunu düşündüklerini, veli toplantısı yapma gerekçelerinin temelde velileri bilgilendirme ve öğrenci başarısını artırma olduğunu, veli toplantılarında genel olarak öğrenci sorumlulukları, öğrenci başarısı ve davranışları konularının gündemi oluşturduğunu, veli toplantılarının genel olarak amacına ulaştığını ve bunda velilerle iletişim kurulup ortak kararlar alınmasının, katılımın yüksek düzeyde olmasının etkili olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca, öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu veli toplantılarında karşılaşılan bazı sorunları vurgularken, veli toplantılarının başarılı olmasında katılımın etkisine ve uygun zaman, süre, ortam gibi faktörlerin önemine dikkat çekmişlerdir. Araştırma sonuçlarının bu konuda çalışan araştırmacılar ve uygulamada okullar, öğretmenler ve veliler açısından önemli ipuçları sağladığı söylenebilir