Stratégies de lecture utilisées en acquisition de la compétence de compréhension écrite par les futurs enseignants du fle


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: NAZMİYE KILIÇASLAN

Danışman: NURTEN ÖZÇELİK

Özet:

Bu çalışma, Fransızca öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının kullandıkları okuma stratejilerinin Fransızcanın öğrenimi üzerindeki etkisini incelemeyi ve okuma becerisi ediniminde bilişsel farkındalık yaratarak öğretmen adaylarının okuma becerilerinin gelişimine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen araştırmaya Gazi Üniversitesi Fransız Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı hazırlık sınıfları ile 1., 2., 3., ve 4. sınıflarda öğrenim gören 175 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının okuduğunu kavramaya ilişkin bilişsel farkındalıklarının ve okuma stratejilerini kullanma düzeylerinin belirlenebilmesi amacıyla Karatay (2007) tarafından geliştirilen ve araştırmacı tarafından Fransızcaya çevrilen "Okuma Stratejileri Ölçeği" kullanılmıştır. Okuma stratejileri cinsiyet ve sınıf değişkeni çerçevesinde değerlendirilmiş ve kullanılan okuma stratejileri ile cinsiyet arasında kız öğretmen adaylarının lehine anlamlı fark bulunmuştur. Öte yandan, kullanılan okuma stratejileri ile sınıf arasındaki değişken sınıf seviyelerine göre anlamlı fark göstermektedir. Elde edilen veriler ışığında öğretmen adaylarının okuma stratejilerini kullanma ve bilişsel farkındalık düzeylerinin "Orta" düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca 28 hazırlık sınıfı öğrencisinin yabancı dil olarak Fransızca okumada karşılaştıkları güçlükler üzerine alınan görüşleri betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Elde edilen tüm veriler değerlendirilmiş ve öğretmen adaylarının okuma stratejilerinin kullanımı ve geliştirilmesinde ön koşul olan okuma becerisi ediniminin yanı sıra bilişsel farkındalık yetisi üzerine dikkat çekilmiştir.