Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: RANA NUR ATMACA
Danışman: Gülümser Gültekin Akduman
Özet:
Bu araştırma, okul öncesi eğitimi alan çocuklarının öz düzenleme ve sosyal beceri düzeyleri ile annelerin empatik becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırma, Şanlıurfa ili, Suruç ilçesindeki resmi ilköğretim okullarının anasınıfları ile resmi bağımsız anaokullarına devam eden 103 çocuk ve annesi ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla; anneler ve çocuklar hakkında gerekli bilgilere ulaşabilmek için, Çocuklar İçin Genel Bilgi Formu; çocukların öz düzenleme becerilerini belirlemek için Öz düzenleme Beceri Ölçeği; sosyal beceri düzeylerini ölçmek için Sosyal Beceri Ölçeği ve annelerin empatik becerilerini ölçmek için Empatik Beceri Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPPS paket programında, bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiş olup; anlamlı çıkan farklılıklarda, grup farklılıklarını inceleyebilmek için Tukey HSD testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre öz düzenleme becerilerinin çocuğun cinsiyetine ve babanın mesleğine göre istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Sosyal beceri düzeyinin ise çocuğun yaşına, cinsiyetine, annenin yaşına göre istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Araştırmada çocukların öz düzenleme becerileri ile annelerin empati becerileri arasında ise pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu, sosyal beceri ile annelerin empati beceri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır. Bununla
birlikte; sosyal beceriler ile öz düzenleme becerileri arasında anlamlı, pozitif ve düşük bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler : Okul öncesi dönem, öz düzenleme becerileri, sosyal beceri, empati