4. sınıf Toko Demo Almanca ders kitabının Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni kapsamında analiz edilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: FATİH KARATAŞ

Danışman: ALTAN ALPEREN

Özet:

Öğretim programında yeni yaklaşımların benimsenmesiyle eğitim programları yenilenmiş ve akabinde, bunların doğal sonucu olarak ders kitapları sürekli güncellenmeye başlanmıştır. Bu güncellemeler doğrultusunda ders kitaplarının öğretim faaliyetlerinde daha iyi nasıl oluşturulabileceği, hangi faktörlerin göz önünde bulundurulması gerektiği, öğrenmeyi kolaylaştırıcı hangi tasarımların ön planda tutulması gerektiği bir çalışma problemi olarak karşımıza çıkmaktadır. Ülkemizde ikinci yabancı dil olarak Almanca öğretimi formal eğitim düzeyinde seçmeli ders olarak ilkokul düzeyinde başlamakta ve bu süreç üniversite düzeyinde son bulmaktadır. Her ne kadar 15 yıl boyunca yabancı dil eğitimi alınsa da bu süre sonunda dahi verimli veya yeterli bir yabancı dil öğrenimi sağlanamamaktadır. Bu konuyla alakalı değişik zamanlarda değişik araştırmalar yapılmış ve sorunun nedenleri ortaya konulmaya ve çözüm yolları üretilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda yabancı dil öğretiminde kullanılan araç gereçler, özellikle ders kitapları, tartışmaların büyük bir kısmını oluşturmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı ilkokulda Almanca öğretiminde kullanılan ders kitaplarının yapılandırmacı yaklaşım odaklı aktivite ve etkinlik türleri bağlamında değerlendirilmesi olup aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: 1. Almanca öğretiminde kullanılan ders kitapları hazırlanırken temel dil kazanımları ayrı ayrı değerlendirilerek, etkinlikler bu bağlamda seçilmiş mi? 2. Almanca öğretiminde kullanılan ders kitapları, çoklu zekâ kuramı bağlamında bireysel farklılıklar göz önünde bulundurularak öğrenci merkezli hazırlanmış mı? 3. İlkokul Almanca ders kitaplarında yer verilen etkinliklerin türü ve sayısı yeterli mi? 4. Almanca öğretiminde kullanılan ders kitapları, Türkiye'nin de 2005 yılında dâhil olduğu Avrupa Konseyi Ortak Dil Kriterler Çerçeve Programına uygun olarak hazırlanmış mı? vi Yukardaki sorulara yanıt aranırken araştırmanın; Almanca ders kitaplarının yapılandırmacı yaklaşım odaklı etkinlik bağlamında değerlendirmeye yönelik ilk araştırma olması, Almanca öğretmenleri başta olmak üzere ders kitabı seçme ve değerlendirme görevini üstlenecek öğretmenlere bir örnek oluşturması, Almanca ders kitaplarını hazırlayanlara bilimsel bilgi sağlaması açısından önemli olduğu vurgulanmıştır. Elde edilecek bulguların, incelenen mevcut ders kitaplarının güncellenmesinde ve yeni yazılacak ders kitaplarının istenilen özelliklerde hazırlanmasına katkı sağlaması açılarından önemli olduğu düşünülmektedir. Ayrıca bu araştırma, Talim Terbiye Kurulu'nun Kararı ile Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi uyarınca ilkokullarda ders kitabı olarak kullanılması onaylanmış 4. Sınıf Almanca ders kitaplarıyla sınırlandırılmıştır.