Viyola Öğretiminde Ezber Yönteminin Performans Üzerindeki Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEREN ŞEYHOĞLU SEVEN

Danışman: Aytekin Albuz

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmada, viyola öğretiminde ezber yönteminin öğrenci performansı üzerindeki etkisi ele alınmıştır. Araştırmanın amacı; bireysel çalgı eğitimi kapsamında kullanılan ezber tekniklerinin viyola öğrencilerinin çalma becerilerine katkısını belirlemek, bu tekniklerin performansa dayalı kazanımlarla ilişkisini ortaya koymak ve öğretim sürecinde ezbere dayalı planlı ve analiz odaklı etkinliklerin uygulanabilirliğini değerlendirmektir. Araştırma, nitel ve nicel veri toplama tekniklerinin bir arada kullanıldığı karma yöntemle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu; Güzel Sanatlar Liselerinde öğrenim gören viyola öğrencileri ile Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı’nda görev yapan yaylı çalgılar öğretim elemanları oluşturmaktadır. Deneysel süreçte, ezber yöntemine yönelik hazırlanan öğretim planları doğrultusunda uygulamalar gerçekleştirilmiş; deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin performansları, ara test ve son test verileriyle karşılaştırılmıştır. Araştırma bulguları; ezber yönteminin öğrencilerin performans yeterliklerini artırdığı, teknik ve müzikal gelişimlerine katkı sağladığı, aynı zamanda sahne güveni ve yorum gücünü olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Bu doğrultuda, viyola öğretiminde ezber yönteminin sistematik bir yaklaşımla ele alınması, ezber becerisini geliştirmeye yönelik öğretim materyalleri hazırlanması ve ezberin gelişimi destekleyen bir araç olarak değerlendirilmesi önerilmektedir.