4-6 yaş çocuklarının davranışsal öz düzenleme becerileri ile öz bakım becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURCU BİLĞİÇ

Danışman: Serap Demiriz

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-6 yaş çocuklarının davranışsal öz düzenleme becerileri ile öz bakım becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Hatay ili Antakya merkez ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ilköğretim okullarının anasınıflarına ve bağımsız anaokullarına devam etmekte olan 4-6 yaş aralığı 201'i kız 164'ü erkek toplam 365 çocuk ile yürütülmüştür. Araştırmada çocuklar ve ebeveynleri ile ilgili gerekli bilgilere ulaşabilmek için araştırmacı tarafından geliştirilen ''Kişisel Bilgi Formu''; çocukların davranışsal öz düzenleme becerilerini belirlemek için ''Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇODDÖ)''; çocukların öz bakım becerilerini belirlemek için ''3-6 Yaş Çocukları İçin Öz Bakım Becerileri Değerlendirme Testi (ÖBDT)'' kullanılmıştır. Elde edilen veriler uygun veri analiz programında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, çocukların davranışsal öz düzenleme becerileri üzerinde yaş, okul öncesi eğitime devam süresi, baba öğrenim durumu ve anne çalışma durumunun anlamlı bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Çocukların öz bakım becerilerinde temizlik alt boyutunda yaş, okul öncesi eğitime devam süresi, kardeş sayısı, anne-baba öğrenim düzeyinin; yemek yeme alt boyutunda yaş, okul öncesi eğitim kurum türü, anne-baba öğrenim düzeyinin; dinlenme alt boyutunda yaş ve anne öğrenim düzeyinin; giyinme alt boyutunda kardeş sayısının; kendini kazalara ve tehlikelere karşı koruma alt boyutunda kardeş sayısı, okul öncesi eğitim kurum türü, okul öncesi eğitime devam süresi, anne-baba öğrenim düzeyinin; çevre düzenleme alt boyutunda ise çocukların cinsiyetlerinin anlamlı farklılığa neden olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada davranışsal öz düzenleme becerileri ile öz bakım becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.