Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: ERALP LALE
Danışman: AYŞE UYAR
Özet:Bu çalışmanın ana amacı; ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerini incelemektir. Bu genel amaç çerçevesi içinde, öğretmen adaylarının dönem sonundaki genel not ortalamaları ve cinsiyetin yansıtıcı düşünme düzeyleri etkisi incelenmiştir. Araştırmada temel nitel çalışma yapılmış olup, durumsal çalışma ve gömülü (Grounded) teorinin veri toplama ve analiz etme teknikleri kullanılmıştır. Veriler, Ankarazdaki köklü devlet üniversitelerinden birinin Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği bölümünde, 2012-2013 Eğitim ve Öğretim Yılı Güz döneminde 4züncü sınıf okuyan öğretmen adaylarından, matematiksel modelleme uygulamalarını seçen 27 öğretmen adayından toplanmıştır. Öğretmen adaylarına önceden belirlenmiş modelleme konuları verilmiş ve bunları derste sunmaları istenmiştir. 9 hafta süre içinde sunumlar yapıldıktan sonra, sunum yapan ve dersi dinleyen öğretmen adaylarına ayrı ayrı 7 soruluk görüşme formu verilmiş ve cevapları yazılı olarak istenmiştir. 27 öğretmen adayından rastgele seçilen 10 kişiye, yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Toplanan veriler, Word ortamına aktarılarak NVivo 10 analiz programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analizlerin sonucunda, modelleme uygulamasında öğretmen adaylarının cinsiyet ve not ortalamasının yansıtma düzeylerine etkisi belirgin olarak ortaya çıkmıştır. Not ortalamaları, sınıf ortalamasının altında olan öğretmen adayları daha çok yansıtma verseler de bu yansıtmaların yaşantıları ile sınırlı kaldığı görülmüştür. Daha az yansıtma yapan ortalamanın üstünde olan öğretmen adaylarının bu durumunun, sınıf ortamında yeteri kadar iletişim içine girmemelerine bağlı olduğu sonucuna varılmıştır. Cinsiyete göre bakıldığında bayan öğretmen adaylarının daha fazla yansıtma yaptıkları görülse de her iki grubunda kendi içinde aynı davranışlara yoğunlaştıkları görülmüştür