Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Öğrenci: ZEYNEP YILMAZ
Danışman: MUSTAFA YEL
Özet:Bu araştırmada popüler medya kaynaklarının, ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin, Biyoloji dersine yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama araçları kontrol ve deney gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı II. Döneminde Kahramanmaraş ili sınırları içerisindeki bir Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi 10. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. 10. sınıfı oluşturan üç şubeden rastgele bir şube kontrol, bir şube deney grubu olarak seçilmiştir. Kontrol grubunda ders kitabı kullanılarak soru cevap yöntemlerini esas alan öğretmen merkezli öğretim yöntemi, deney grubunda ise popüler medya kaynakları kullanılarak biyoloji öğretimi uygulanmıştır. Deneysel uygulama öncesinde her iki çalışma grubuna da Biyoloji Dersi Tutum Ölçeği (BDTÖ) ön test olarak uygulanmıştır. Bu veri toplama aracı deneysel işlemin sonunda kontrol ve deney grubundaki öğrencilere tekrar uygulanarak, araştırma süreci öncesi ve sonrası elde edilen puanlar arasında anlamlı fark olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Biyoloji dersinde 10. sınıf öğrencilerine Modern Genetik Uygulamaları ünitesinde, araştırmada öğrencilerin biyoloji dersine yönelik tutumlarını belirleyebilmek için Biyoloji Dersi Tutum Ölçeği son test olarak iki gruba da yeniden uygulanmıştır. Verilerinvi analizinde bağımsız ve bağımlı gruplar için t-testi analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen veriler biyoloji dersinde popüler medya kaynakları kullanımının, ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutum düzeylerini artırmada etkili olduğunu göstermiştir. Biyoloji dersine yönelik tutum düzeylerini artırmada popüler medya kaynaklarının kullanımı ile uygulanan öğretimin ders kitabı kullanılarak soru cevap yöntemlerini esas alan öğretmen merkezli öğretim yönteminin kullanıldığı yöntem ile uygulanan öğretime kıyasla daha etkili olmasının temel nedeni öğrencilerin somut ve soyut kavramlara ilişkin bilgileri görerek daha iyi öğrenme gerçekleştirdiği ile açıklanabilir. Bu bağlamda biyoloji öğretiminde popüler medya kaynaklarının kullanılmasının öğrenme ortamının geliştirilmesinde katkı sağlayacağı söylenebilir.